لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

ایران هفته آینده به پای میز مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد


سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، هفته آینده با کاترین اشتون دیدار خواهد کرد
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، هفته آینده با کاترین اشتون دیدار خواهد کرد
سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که خانم اشتون و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر در ژنو با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی خانم اشتون با اشاره به این که مذاکرات هسته‌ای در تاریخ ۱۵ و ۱۶ آذرماه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده، در ژنو برگزار خواهد شد، اعلام کرد: «ما اکنون پاسخ رسمی از سوی مقامات ایران دریافت کرده‌ایم که دکتر جلیلی پیشنهاد کاترین اشتون برای دیدار در ژنو را پذیرفته است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۹ آذر، اعلام کرد حال که ۵+۱ خواستار گفت‌وگوست، ایران نیز با مذاکرات موافقت می‌کند و با اشاره به این که ایران همواره آماده گفت‌و‌گو بوده است، گفت: «ما توصیه می‌کنیم که آنها از این فرصت به خوبی استفاده کنند.»

انتظار می‌رود که نمایندگان ۵+۱ شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان نیز در این مذاکرات دوروزه شرکت داشته باشند.

خبر برگزاری مذاکرات هسته‌ای در هفته آینده در حالی منتشر شده است که به نظر می‌رسد طرفین مذاکره تاکنون در مورد محور مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

خانم اشتون که نمایندگی گروه ۵+۱ را بر عهده دارد در اول آذرماه تأکید کرده بود که محور مذاکرات آینده با ایران قابلیت نظامی برنامه اتمی تهران است و مباحث صریحی در این زمینه مطرح خواهد شد.

وی با این حال خاطرنشان کرده بود که در خلال مذاکرات فرصت‌هایی برای طرح سایر مباحث نیز رخ می‌دهد که نباید از دست برود.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که مبادله سوخت جایی در مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ نخواهد داشت.

محمود احمدی‌نژاد نیز روز سه‌شنبه با اشاره به این ‌که طبق اساسنامه آژانس و معهده ان‌پی‌تی، یکی از حقوق اعضا، «حق بهره‌مندی از چرخه غنی‌سازی سوخت و تولید سوخت است» افزود: «این حقوق که در قانون مقرر شده است قابل مذاکره نیست، اما در مورد همکاری‌های هسته‌ای مذاکره و مشارکت می‌کنیم.»

مذاکرات سطح بالای هسته‌ای ایران و ۵+۱ آخرین بار در مهرماه سال ۸۸ انجام شد که به دنبال آن تهران توافق کرد تا بخش عمده‌ای از اورانیوم با غنای پایین خود را برای تبدیل به سوخت اتمی به روسیه و فرانسه ارسال کند، اما جمهوری اسلامی بعدها اعلام کرد تنها حاضر به مبادله سوخت در خاک خود است.

به دنبال سرباز زدن تهران از مبادله سوخت بر مبنای توافق اولیه و توقف مذاکرات ایران با ۵+۱، شورای امنیت سازمان ملل برای تحت فشار قرار دادن ایران برای بازگشتش به میز مذاکرات چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند و پس از آن ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کردند.

غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی نظامی دارد و سعی دارد ایران را برای شفافیت‌سازی در مورد فعالیت هسته‌ایش به پای میز مذاکره بکشاند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌گوید که با برنامه هسته‌ایش اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند و حاضر نیست در این مورد با ۵+۱ مذاکره کند.
XS
SM
MD
LG