لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

پکن: ناراضی چینی می‌تواند برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کند


چِن گوانگ‌چِنگ
چِن گوانگ‌چِنگ
دولت چین می‌گوید «چِن گوانگ‌چِنگ»، فعال حقوق بشری این کشور که تمایل وی برای خروج از کشور به یک موضوع بحران آفرين در روابط چين و آمريکا بدل شده است، می‌تواند برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در اطلاعیه ای که روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، روی وب سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شد، اعلام کرد:« اگر چن گوانگ‌چنگ می خواهد برای تحصیل به خارج برود مثل هر شهروند چینی دیگر باید از طریق مجاری قانونی و با رعایت مقررات در این زمینه اقدام کند.»

تصمیم این ناراضی چینی برای خروج از کشور و رفتن به آمریکا که آقای گوانگ‌چنگ آن را با اعضای کنگره آمریکا نیز در میان گذاشت، به یک جنجال دیپلماتیک در روابط چین و آمریکا بدل شد.

مقامات دو کشور در روزهای اخیر در این مورد مذاکراتی انجام داده و تلاش کردند که این حادثه سفر رسمی و مهم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به پکن را تحت الشعاع قرار ندهد و حال به نظر می رسد که بیانیه وزارت خارجه چین بتواند برای کاهش بحران مربوط به سرنوشت چن گوانگکچنگ راه حلی فراهم کند.

این طوفان دیپلماتیک در روابط چین و آمریکا در شرایطی روی می دهد که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چند ماه دیگر باقی نمانده و از سوی دیگر تغییرات در کادر رهبری حزب حاکم و دولت چین نیز که هر ده سال یکبار تعویض می شود، در ماه‌های آینده صورت خواهد گرفت.

شبکه خبری سی ان ان می‌گوید که آقای گوانگ‌چنگ در یک تماس تلفنی با اعضای کنگره آمریکا تمایل خود برای رفتن به آن کشور را مطرح کرده است.

چن گوانگ‌چنگ که اکنون در بیمارستانی در شهر پکن بستری است، ماه گذشته پس از فرار از منزل خود که در آنجا در حبس خانگی بود، به سفارت آمریکا پناهنده شده و شش روز در آنجا بود.

طبق توافقی که بین چین و آمریکا صورت گرفت قرار بود که در صورت ترک محل سفارت آمریکا، مقامات این کشور بتوانند با چن گوانگ‌چنگ دیدار کنند، اما به نظر می رسد که مقامات چین برای دومین روز متوالی از ملاقات حضوری مقامات آمریکایی با وی جلوگیری کرده اند.

۱۳ اردیبهشت‌ماه زمانی که آقای گوانگ‌چنگ محل سفارت آمریکا را ترک کرد مقامات آمریکایی گفتند که در مورد سرنوشت وی با مقامات چینی به توافق رسیده اند و این ناراضی چینی براساس تمایل خودش از سفارت آمریکا خارج شده است.

از روزی که آقای گوانگ‌چنگ از سفارت آمریکا خارج شده چندین بار درخواست خود برای خروج از چین را عنوان کرده است.

این فعال حقوق بشر ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در تماس تلفنی خود از بیمارستانی در شهر پکن با اعضای یک کمیسیون ویژه در کنگره آمریکا، گفت:« دولت چین متعهد شده است که حقوق قانونی من را رعات کرده و من را آزاد کند. من می خواهم که آنها به تعهدات خود پایبند باشند و اجازه دهند که من برای معالجه و بازیافت سلامتی خود به خارج سفر کنم. من می خواهم به آمریکا بروم و مدتی استراحت کنم چون در تمام هفت سال گذشته حتی یک روز تعطیل نداشتم.»

چن گوانگ‌چنگ که چهل ساله و نابینا است، با خودآموزی توانسته است تحصیلاتش را در رشته حقوق تکمیل و به عنوان وکیل فعالیت کند.

این فعال حقوق بشر ماه گذشته از حبس خانگی در شهر « شاندونگ» گریخت و پس از مدتی خود را به سفارت آمریکا در شهر پکن رساند. روز چهارشنبه وی برای انجام معالجات پزشکی سفارت آمریکا را ترک کرد و به بیمارستانی در شهر پکن رفت و در آنجا به همسر و دو فرزند خود پیوست.

آقای گوانگ‌چنگ حدود ۱۸ ماه در حبس خانگی و قبل از آن نیز چهار سال در زندان بود. به نظر می رسد که دلیل محکوميت و زندان وی فعالیت های حقوقی او برای مبارزه با سیستم اجباری تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در چین بوده است.
XS
SM
MD
LG