لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

سفر قریب‌الوقوع یک مقام ارشد چینی به ایران برای مذاکره هسته‌ای


وزارت خارجه چین روز جمعه گفت «به زودی یک مقام رسمی ارشد چین به ایران سفر خواهد کرد تا بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با تهران گفت‌و‌گو کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه با تأکید بر ترجیح پکن به حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی به جای استفاده از تحریم‌ها، اعلام کرد که دستیار وزیر خارجه چین روز یکشنبه به ایران سفر خواهد کرد.

آقای لیو گفت: «ما همواره از مذاکره و همکاری به عنوان تنها کانال مناسب برای حل مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرده‌ایم... ما با ایران تبادل نظر بیشتری در خصوص برنامه اتمی‌اش خواهیم داشت.»

چین از حامیان سیاسی جمهوری اسلامی و در عین حال بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود.

این‌کشور اگرچه با چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران موافقت کرده، همواره تصویب تحریم‌های دیگر علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است که تحریم‌ها برای حل مناقشه هسته‌ای ایران کارساز نیست و این مسئله باید از طریق گفت‌و‌گو و رایزنی حل شود.

به دنبال اعمال تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، سطح واردات چین در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری کاهش یافته و گزارش‌ها حاکی است که پکن کاهش ۵۰ درصدی واردات نفت از ایران را برای ماه مارس هم تمدید کرده است.

خبرگزاری رویترز به تازگی به نقل از منابع نفتی آگاه اعلام کرد که چین که خریدار ۲۰ درصد از نفت خام صادراتی ایران بود، نسبت به سال ۲۰۱۱ واردات نفت از ایران را تا ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش داده و این وضعیت حداقل تا بهار آینده ادامه خواهد یافت.

علت این اقدام چین اختلاف بر سر قیمت نفت و نحوه پرداخت آن گزارش شده است.

از زمان تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و به‌ویژه تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه تهران، چند کشور رسما اعلام کرده‌اند که به دلیل وجود این تحریم‌ها قادر به پرداخت بدهی خود به ایران نیستند.

یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین، روز ۲۶ ژانویه تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر توقف واردات نفت از ایران را «غیر سازنده» خواند.

ون جیابائو، نخست وزیر چین نیز به تازگی تجارت نفتی کشورش با ایران را قانونی دانست، اما در عین حال ضمن حمایت از قطعنامه شورای امنیت علیه ایران گفت: «چین به صراحت با توسعه و دستیابی ایران به سلاح اتمی مخالفت می‌کند و خواهان آن است که منطقه خاورمیانه از سلاح اتمی عاری باشد.»

غرب معتقد است که برنامه هسته‌‌ای ایران دارای ابعاد نظامی‌ است و در تلاش است با اعمال تحریم‌‌های شدید علیه جمهوری اسلامی، از پیشروی این برنامه جلوگیری کند.

ایران اما همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود تأکید کرده و تصریح کرده است که فعالیت‌های خود را در این زمینه متوقف نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG