لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

کلینتون خواستار یاری پکن به حل مسئله هسته‌ای ایران شد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در پکن- ۱۴ اردیبهشت‌ماه
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در پکن- ۱۴ اردیبهشت‌ماه
وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با تأکید بر این‌ که چین نیز همچون ایالات متحده مخالف دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای است، از پکن خواست تا کمک کند تنش‌ها بر سر مسئله هسته‌ای ایران و کره شمالی پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون که روز چهارشنبه برای شرکت در گفت‌وگوهای دوروزه بر سر مسائل استراتژیک و اقتصادی به پکن سفر کرده روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، گفت: «در مورد ایران، آمریکا و چین هدف مشترکی دارند و آن بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»

وی تأکید کرد که چین و آمریکا باید همچنان ایران را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات بین‌الملی خود پای‌بند باشد، با جدیت وارد مذاکرات هسته‌ای شود و ثابت کند که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

چین که از خریداران بزرگ نفت ایران است از همراهی با تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران سر باز زده، اما در عین حال همواره تأکید کرده است که مخالف دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

غرب معتقد است برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این خصوص شده است. ایران اما همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.

هیلاری کلینتون: چین نباید خواست شهروندان خود را نادیده بگیرد

هیلاری کلینتون روز پنج‌شنبه در پکن در عین حال به وضعیت حقوق بشر در چین اشاره کرد و گفت: «البته که در بخشی از مذاکرات ما (با چین)، آمریکا به اهمیت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی اشاره می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که تمامی دولت‌ها باید به خواست شهروندان خود احترام بگذارند و نباید این حقوق را نادیده بگیرند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که چِن گوانگ‌چِنگ، فعال حقوق بشری چینی، ۸ اردیبهشت‌ماه پس از ۱۹ ماه حبس خانگی، از منزل خود گریخت و به سفارت آمریکا در پکن پناهنده شد.

وی که از جمله از معترضان به قانون تک‌فرزندی در چین و سقط جنین اجباری است، روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، پس از آن‌که آمریکا اعلام کرد که پکن تضمین داده است امنیت آقای گوانگ‌چنگ را تأمین کند، محوطه سفارت آمریکا را ترک کرد.

با این‌ حال این فعال نابینای چینی پس از ترک سفارت آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد به ایالات متحده پناهنده شود و خواستار آن شد که به همراه خانم کلینتون و سوار بر هواپیمای وزیر خارجه آمریکا چین را ترک کند.
XS
SM
MD
LG