لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

«بروز ترک‌های متعدد در بنای تخت جمشید»


گزارش‌ها حاکی است که بنای ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید، یکی از عظیم‌ترین بناهای سنگی جهان، دچار ترک‌های متعددی شده و به گفته مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت، در صورت ادامه این روند، بنای تخت جمشید فرو خواهد ریخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنای ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید اگرچه پیش از این نیز دچار ترک‌هایی شده بود، در چند وقت اخیر شاهد ترک‌های گسترده‌تری بین سنگ‌ها، ستون‌ها و کاخ‌های مختلف این مجموعه بوده و این ترک‌ها به راحتی قابل مشاهده است.

محمد اسد‌پور، فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اظهار این‌که این ترک‌ها مجموعه تخت جمشید را در معرض خطر ریزش قرار داده، گفت: «در گذشته نیز تخت جمشید ترک‌هایی داشته، اما با مشاهده ترک‌های مختلف در این بنا می‌توان متوجه شد که بیشتر آنها مربوط به زمان حال است.»

آقای اسدپور از جمله به ترک‌های ایجاد شده در ستون‌های دروازه ملل و دیواره کاخ‌موزه اشاره کرده و گفت: «این ترک‌ها را مردم عادی نیز به راحتی می‌توانند مشاهده کنند... در درگاه ورودی کاخ‌موزه شکاف‌ها و ترک‌های متعددی در بخش شرقی این بنا قابل مشاهده است که باعث انحنای یک ستون شده است.»

این فعال میراث فرهنگی، اگرچه مرور زمان، رانش زمین، باران‌های اسیدی و شرایط فیزیکی و خشکسالی را در ایجاد این ترک‌ها محتمل دانست، توضیح داد: «طی مدت اخیر به دلیل کنترل نکردن از سوی مسئولان و متخصصان، این ترک‌ها روز به روز بیشتر شده است.»

پیشتر نیز خبرگزاری‌های مختلف ایران از فرسایش مداوم، رطوبت‌زدگی، هوازدگی، رشد گلسنگ‌ها،‌ یخ‌بُر شدن، شوره‌زدگی، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگ‌ها و کتبیه‌ها و همچنین تخریب‌های انسانی در تخت جمشید خبر داده بودند.

​در کنار موارد ذکر شده، نقل و انتقال‌های غیر کارشناسی و عدم استفاده از نیروهای متخصص هنگام جابه‌جایی قطعات این مجموعه نیز تاکنون فجایعی را به بار آورده است.

خبرگزاری مهر، خردادماه ۸۸ گزارش داد که با وجود این‌که به کارگیری جرثقیل‌های مکانیکی در مرمت آثار تاریخی امری غیرکارشناسی و غیرتخصصی است، مسئولان قصد جابه‌جایی یک سنگ تاریخی به وسیله جرثقیل مکانیکی را داشتند که به هنگام این اقدام، سنگ تاریخی به زمین پرتاب شده و علاوه بر شکستگی از قسمت مرکزی، بخش‌هایی از آن به بیش از ۱۰ قطعه تبدیل شد.

در حال حاضر به گفته محمد اسدپور از مسئولان امر درخواست شده است تا درباره علت ایجاد ترک‌ها در تخت جمشید تحقیق شود و مقرر شده است کارشناسان برای بررسی این موضوع و جلوگیری از پیشرفت این رویه به منطقه آمده و راهکارهایی را ارائه دهند.

آقای اسدپور با اشاره به افزایش لحظه به لحظه ترک‌های مجموعه تخت جمشید، هشدار داده است که ادامه این روند در آینده‌ای نه چندان دور، فروپاشی نمای کنونی را به همراه خواهد داشت.

تخریب یک اثر تاریخی در یزد

از دیگر سو، وب‌سایت خبری «خبرآن‌لاین» نیز از تخریب یک میراث فرهنگی دیگر در شهرستان ابرکوه استان یزد و «به دستور یکی از بخشداران این استان» خبر داده است.

به گفته این وب‌سایت خبری، خانه شمس در روستای اسفندآباد شهرستان ابرکوه که در بخش بهمن استان یزد واقع شده، در حالی تخریب شده است که نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

خبرآن‌لاین خاطرنشان کرده است که این تخریب به دستور «حجت محمدی،‌ بخشدار بخش بهمن یزد» و با لودر صورت گرفته است.

خانه شمس، یک خانه دو طبقه ساخته شده با خشت و گل بود.

میراث فرهنگی خبری در مورد تخریب این بنا منتشر نکرده و تا حال نسبت به این اقدام واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG