لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

عفو بی‌سابقه نزدیک به سه هزار زندانی در کوبا


رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا
رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا
دولت کوبا در اقدامی کم‌سابقه تصمیم دارد در چند روز آینده نزدیک به سه هزار زندانی را مورد عفو قرار داده و آزاد کند. زندانیانی که در شمار آنها تعداد نامعلومی زندانی با «جرایم امنیتی» و ده‌ها زندانی خارجی نیز قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا، روز جمعه اعلام کرد که در روزهای آینده «دو هزار و ۹۰۰ زندانی» در کوبا آزاد می‌شوند و تأکید کرد که در این میان «۸۶ زندانی خارجی» از «۲۵ کشور جهان» نیز که در زندان‌های کوبا به سر می‌برند، آزاد خواهند شد.

وی تأکید کرده است که این افراد تنها در حالی آزاد می‌شوند که پس از آزادی، کوبا را ترک کرده و به کشور خود بازگردند.

به گفته دولت کوبا، در میان زندانیانی که مورد عفو قرار گرفته‌اند همچنین افرادی هستند که نه به اتهام‌های سیاسی، بلکه به دلیل ارتکاب «جرایم امنیتی»‌ به زندان افتاده‌اند.

با این‌حال شبکه خبری بی‌بی‌سی تأکید دارد که در میان افرادی که به زودی آزاد خواهند شد، تعدادی زندانی سیاسی وجود دارد.

سال ۲۰۱۰، بنا به درخواست کلیسای کاتولیک، دولت کوبا بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی را آزاد کرد و حال، به گزارش رویترز،‌ «دستکم ۶۰ زندانی سیاسی» در زندان‌های کوبا به سر می‌برند.

دولت کوبا روز جمعه همچنین اعلام کرد که در میان این دو هزار و ۹۰۰ زندانی، «۱۳ زندانی زن»، افرادی با بیش از ۶۰ سال سن، زندانیان ناخوش و تعدادی مجرم جوان نیز وجود دارند.

به گفته رائول کاسترو این عفو در واکنش به درخواست خانواده‌های این زندانیان، مقام‌های ارشد کلیسای کاتولیک در کوبا و همچنین با توجه به سفر آتی پاپ به کوبا صورت می‌گیرد.

پاپ بندیکت شانزدهم تصمیم دارد تا پیش از عید پاک مسیحیان، ۲۰ فروردین ۱۳۹۱، به کوبا سفر کند.

این نخستین بار در تاریخ حکومت کمونیستی کوبا است که این تعداد زندانی مورد عفو قرار می‌گیرند.

پیش از این و در سال ۱۹۹۸، به دنبال سفر پاپ ژان پل دوم به کوبا، دولت این کشور با آزادی حدود ۳۰۰ زندانی، از جمله ۱۰۱ زندانی سیاسی موافقت کرد.

خودداری کوبا از عفو آلن گروس آمریکایی

اگرچه کوبا تصمیم دارد ۸۶ زندانی خارجی را به زودی آزاد کند، سخنگوی دولت رائول کاسترو تأکید کرده است که آلن گروس آمریکایی، مورد عفو قرار نگرفته است.

آلن گروس در سال ۲۰۰۹ در راستای برنامه‌ای که با بودجه وزارت خارجه آمریکا به راه افتاد و هدف از آن ترویج تغییرات سیاسی در کوبا بود، در این کشور فعالیت می‌کرد. او در دسامبر همان سال پس از تحویل دادن تعدادی لپ‌تاپ و لوازم ارتباطی به گروه کوچکی از یهودیان کوبا، دستگیر شد.

وی ماه مارس سال ۲۰۱۰ به اتهام «اقدام علیه استقلال و تمامیت ارضی» کوبا، به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

آمریکا همواره تأکید کرده که این شهروند ۶۲ ساله‌اش اقدامی علیه دولت کوبا انجام نداده و خواستار آزادی فوری آقای گروس شده است.

دولت کوبا: قوانین مسافرتی به تدریج اصلاح می‌شوند

رائول کاسترو روز جمعه همچنین اعلام کرد که اصلاح قوانین مسافرتی را در برنامه کار خود دارد و افزود این اصلاحات در دست مطالعه هستند و به صورت تدریجی اعمال خواهند شد.

آقای کاسترو سال ۲۰۰۶، زمانی که مسئولیت اداره کوبا را از برادر خود،‌ فیدل کاسترو تحویل گرفت، وعده داد تا قوانین مسافرتی را اصلاح کند.

در حال حاضر شهروندان کوبا برای سفر به خارج از کشور مسیر پر پیچ و خم و پرهزینه‌ای را پیش رو دارند.

هر شهروند کوبایی تنها در صورت دریافت دعوتنامه، واجد شرایط اقدام برای سفر به خارج از کشور می‌شود و پس از آن می‌تواند برای دریافت اجازه خروج و اخذ ویزا از کشور میزبان وارد مراحل زمان‌بر اداری شود.

این روند حدود ۵۰۰ دلار هزینه در بر دارد و این در حالی است که هر شهروند این کشور کمونیستی،‌ فارغ از حرفه و سوابق حرفه‌ای خود، به طور مساوی و ماهانه حدود ۲۰ دلار دستمزد دریافت می‌کند.

از دیگر سو شهروندان کوبایی‌ای که خارج از کشور خود زندگی می‌کنند نیز برای سفر به کوبا نیازمند اخذ ویزا هستند، اما در این میان افرادی که به طور غیرقانونی از کوبا خارج شده‌اند، تحت هیچ شرایطی اجازه بازگشت به کشور را ندارند.

بر اساس قوانین کوبا، فردی که به طور غیرقانونی از کشور خارج شود، «مهاجر دائمی» تلقی شده و پس از خروجش خانه و تمامی اموالش از سوی دولت کوبا مصادره می‌شود.

رائول کاسترو روز جمعه با اشاره به مواردی نظیر تحریم‌های تجاری آمریکا علیه کوبا، اظهار کرد که بسیاری از مردم فارغ از «شرایط استثنایی‌» کوبا، تغییر قوانین مسافرتی را امری حیاتی تلقی می‌کنند.

وی با این‌حال تأکید کرد که اصلاح این قوانین در دستور کار قرار دارد و تدریجاً به اجرا در خواهد آمد.
XS
SM
MD
LG