لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

درگیری‌ها در پورت‌سعید مصر یک کشته بر جای گذاشت


صحنه ای از درگیری در استادیوم «پورت سعید»- ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۰
صحنه ای از درگیری در استادیوم «پورت سعید»- ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۰
مقام‌های رسمی در مصر اعلام کرده‌اند که در جریان اعتراض‌های روز جمعه در پورت سعید مصر که به دلیل ممنوعیت دو ساله باشگاه «المصری» و تعطیلی موقت استادیوم شهر در ارتباط با درگیری‌های خونین بهمن‌ماه اتفاق افتاد یک نوجوان جان باخته و تعدادی نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های امنیتی مصر اعلام کرده‌اند که فرد کشته شده یک پسر ۱۳ ساله بوده است. روزنامه رسمی «الاهرام» مصر اعلام کرده است که این فرد از پشت مورد ضربت گلوله قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان کشته شده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین از مجروح شدن ۱۸ تن در جریان این ناآرامی‌ها خبر داده و این در حالی است که الاهرام مصر شمار مجروحان را ۴۲ تن اعلام کرده است.

اعتراض‌ها در پورت سعید که از جمعه، چهارم فروردین‌ماه، شروع شده، پس از آن آغاز شد که موسسه فوتبال مصر در بیانیه‌ای باشگاه فوتبال «المصری» پورت سعید را به دلیل وقایع خونین بهمن‌ماه در استادیوم این شهر، به مدت دو سال از بازی محروم و تمامی بازی‌های استادیوم «پورت سعید» را به مدت سه سال لغو کرد.

موسسه فوتبال مصر همچنین تیم «الاهلی» را نیز از چهار بازی رسمی محروم کرده است.

۱۳ بهمن‌ماه سال گذشته، درگیری حامیان دو تیم فوتبال «المصری» پورت سعید و «الاهلی» قاهره در استادیوم پورت سعید به کشته شدن ۷۴ تن انجامید.

این واقعه آغاز‌گر چندین روز اعتراض حامیان تیم «الاهلی» در شهر قاهره بود که این ناآرامی‌ها نیز ۱۶ کشته برجای گذاشت.

پس از واقعه استادیوم پورت سعید، ۷۵ تن به عنوان متهم شناخته شدند که در میان آنها نام سه مقام رسمی باشگاه «المصری»، ۹ نیروی پلیس و دو متهم صغیر به چشم می‌خورد.

به دنبال بیانیه روز جمعه، صدها تن از حامیان تیم «المصری» در پورت سعید در اعتراض به محرومیت تیم «المصری» به خیابان‌ها آمدند و گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها اقدام به شلیک هوایی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید بسیاری معتقدند که واقعه پورت سعید از سوی «پلیس یا حامیان حسنی مبارک» رهبری شده است.

گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از حامیان سرسخت تیم «الاهلی» قاهره در جریان ناآرامی‌های مصر علیه حسنی مبارک فعالیت می‌کردند و حال نیز از معترضان دولت نظامی مصر به شمار می‌روند.
XS
SM
MD
LG