لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

گرد و غبار شدید دستکم ۱۵ استان ایران را در بر گرفت


هجوم گرد و غبار شدید، روز چهارشنبه وضعیت دستکم ۱۵ استان ایران را از حال عادی خارج کرد و در برخی شهرها موجب تعطیلی مدارس، بانک‌ها و ادارات شد. به گفته کارشناسان ۲۰ استان ایران ممکن است در روزهای آتی با پدیده گرد و غبار مواجه شوند.

علی‌محمد شاعری، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، ضمن تأیید این خبر، اعلام کرد که وزش باد، گرد‌و‌غبار نشأت گرفته از عراق، سوریه و اردن را به سمت ایران هدایت کرده است. وی افزود که استان‌های ایلام، کرمان و خوزستان بیش از مابقی استان‌ها از این پدیده آسیب دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی علاوه بر سه استان مذکور، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، زنجان، مرکزی، همدان، لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری،‌قم و تهران، دیگر استان‌هایی هستند که غلظت گرد و غبار در برخی مناطق آن‌ها به بیش از حد معمول رسیده است.

همچنین به گفته محسن جباری، مدیرکل هوا شناسی تهران، استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویر‌احمد و فارس نیز با پدیده گرد و غبار مواجه شده‌اند.

وی افزوده است که روز پنجشنبه، استان سیستان و بلوچستان نیز شاهد وزش باد شدید و گرد و خاک خواهد بود.

به گزارش ایرنا، هجوم گرد و غبار غلیظ به استان ایلام از بامداد روزچهارشنبه، بیش از ۱۰۰ ایلامی را روانه بیمارستان کرده و به گفته دبیر ستاد بحران این استان شدت گرد و غبار در ایلام به ۴۳ برابر حد مجاز رسیده است.

اداره محیط زیست خوزستان نیز اعلام کرده که میزان گرد و غبار در این استان، روز چهارشنبه ۶۰ برابر حد مجاز بوده است.

مدیر کل هواشناسی تهران اعلام کرده است که از ساعات پایان روز پنجشنبه از غلظت گرد و غبار در برخی از استان‌ها کاسته خواهد شد.

انتقاد از دولت و تذکر ۲۳ نماینده به دولت درباره پدیده گرد و غبار

روز چهارشنبه ۲۳ نماینده مجلس طی تذکری کتبی به محمود احمدی‌نژاد، خواستار رفع مشکلات ناشی از گرد و غبار شدند و برخی از نمایندگان از کم‌کاری دولت در مواجه با این پدیده انتقاد کردند.

فخرالدین حیدری، نماینده مردم سقز و بانه با اظهار این‌که «بی‌خیالی دولت» نفس کشیدن برای ساکنان جنوب و غرب کشور را دشوار کرده، گفت: «از اینگونه دوگانه برخورد کردن دولت عدالت‌محور تعجب می‌کنم و از اینکه نسبت به سلامتی ساکنان کردستان خونسرد و بی‌خیال از کنار این موضوع می‌گذرند تأسف می‌خورم.»

وی همچنین تأکید کردن که مسئولان نتوانسته‌اند تا کنون معضل گرد و غبار در استان‌های غرب و جنوب کشور را حل کنند.

آقای حیدری گفت: «سؤالم از دولت این است که اگر این گرد و خاک که حاوی ویروس و مضر برای سلامتی است هوای تهران را آلوده می‌کرد، دولت همچنان اینگونه برخورد می‌کرد؟ مطمئنم دولت برای حفظ سلامتی مردم تهران دیوار هوایی هم می‌ساخت.»

فتح‌الله حسینی، نماینده پاوه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که بارها از دولت درخواست شده است که به این معضل رسیدگی شود، اما «تا کنون کاری انجام نشده».

نماینده پاوه گزارش‌های رسیده از کرمانشاه در این مورد را «اسفناک» خواند و گفت: «از هیئت رئیسه می‌خواهم که به فکر این امر باشد تا مردم کشور ما بیش از این دچار ضرر و زیان نشوند.»

نمایندگان ایلام، قصر شیرین، مسجد سلیمان، سنندج، مریوان، دالاهو، کنگاور، مهران، شیروان، کامیاران و دیوان دره نیز از جمله ۲۳ نماینده‌ای بودند که در این خصوص به محمود احمدی‌نژاد تذکر کتبی دادند.
XS
SM
MD
LG