لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

تأکید مجدد مصر بر آمادگی برای از سرگیری روابط با ایران


وزیر امور خارجه مصر روز دوشنبه ضمن تأکید بر آمادگی قاهره به از سرگیری روابط دیپلماتیک با تهران اعلام کرد که مردم ایران و مصر «سزاوار» آن هستند که با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نبیل العربی روز دوشنبه و پس از دیدار با مجتبی‌امانی، سرپرست دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر این اظهارات را بیان کرد و گفت: «مصری‌ها و مردم ایران سزاوار آن هستند که با یکدیگر رابطه‌ای دو جانبه داشته باشند؛ رابطه‌ای که بازتاب‌‌دهنده تاریخ و تمدن آن‌هاست.»

این خبرگزاری می‌افزاید که آقای عربی از ایجاد «برگی جدید» در روابط ایران و مصر استقبال و تأکید کرد که مصر آمادگی دارد برای دستیابی به «منافع مشترک» با «تمامی کشورها» وارد مراوده شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده که در این دیدار مجتبی امانی گفته است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، ضمن استقبال از این تمایل مصر،‌خواستار « توسعه همکاری‌های دو جانبه» بین مصر و ایران شده است.

در این بیانیه آمده است که آقای صالحی اعلام کرده که برای آغاز این روابط جمهوری اسلامی می‌تواند میزبان نبیل العربی شود و یا وزیر امور خارجه ایران می‌تواند به قاهره سفر کند.

وزیر امور خارجه مصر پیشتر نیز از آمادگی قاهره برای از سرگیری روابط با تهران خبر داده بود که این خبر از سوی علی اکبر صالحی مورد استقبال واقع شده بود.

علی‌اکبر صالحی در آن زمان گفته بود: «قطعأ روابط خوب دو کشور می‌تواند به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک نماید.»

همزمان با اظهارات وزیر امور خارجه مصر، محمود احمدی‌نژاد نیز روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در تهران بر علاقه ایران به برقراری رابطه با همه دولت‌ها و ملت‌ها،‌ «بخصوص مصر» تأکید کرد.

ایران و مصر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی روابط دیپلماتیک ندارند.

رهبران جمهوری اسلامی در سال‌های آغازین انقلاب مقام‌های مصری را به دلیل امضای پیمان صلح کمپ دیوید با اسرائیل متهم به خیانت به جهان اسلام می‌کردند.

با این حال در ۱۵ سال گذشته جمهوری اسلامی بارها برای از سرگیری روابط با مصر تلاش کرده بود که درخواست تهران در این زمینه همواره با مخالفت دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر روبرو شده بود.
XS
SM
MD
LG