لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

ژنرال مصری: از زنان بازداشت شده مصری در نهم مارس تست بکارت گرفته شده


تظاهرات علیه حکومت مبارک در مصر- ۲۵ ژانویه
تظاهرات علیه حکومت مبارک در مصر- ۲۵ ژانویه
در حالی که ارتش مصر اتهام گرفتن تست بکارت از زنان دستگیر شده در تظاهرات نهم ماه مارس را رد کرده است، یکی از فرماندهان ارشد ارتش مصر در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان این اقدام را تأیید و از آن حمایت کرده است.

به گفته این فرمانده ارشد ارتش که نخواست نامش فاش شود، گرفتن تست بکارت از زنان دستگیر شده در میدان تحریر قاهره به این دلیل گرفته شده است تا بعدها این زنان نتوانند ادعا کنند که در زمان دستگیری از سوی سربازان و نیروهای امنیتی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

حدود یک ماه و نیم پس از سقوط دولت مبارک در مصر، در ماه مارس تعدادی از مردم مصر در اعتراض به برآورده نشدن خواسته‌هایشان در میدان تحریر دست به اعتراض زدند که در نهم مارس ارتش مصر با حمله به تظاهرات کنندگان عده‌ای را، از جمله ۱۸ زن را دستگیر کردند.

پس از این واقعه سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که تمامی این زنان مجبور به دادن تست بکارت شده و علاوه بر این تهدید به مجازات به اتهام فحشاء شده‌اند.

گزارش عفو بین‌الملل همچنین افزده است که این زنان مورد ضرب و شتم و بازجویی بدنی قرار گرفته‌اند و با شوکر برقی نیز به آن‌ها شوک الکتریکی وارد شده است.

اگرچه سخنگوی ارتش مصر در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان اتهام گرفتن تست بکارت از این زنان را رد کرده، یکی از فرماندهان ارتش مصر بر این اقدام صحه گذاشته و تأکید کرده است که هیچ یک از این زنان باکره نبوده‌اند.

وی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: «زنانی که بازداشت شده بودند شبه دختران من و شما نبودند... اینان دخترانی بودند که با مردان در چادرهایی در میدان تحریر به سر برده بودند و ما در این چادرها کوکتل مولوتف و مواد مخدر پیدا کرده بودیم.»

این مقام ارشد ارتش مصر همچنین افزوده است: «ما نمی‌خواستیم که آن‌ها بگویند که ما (ارتش مصر)‌ آن‌ها را مورد تعرض جنسی قرار داده و به آن‌ها تجاوز کرده‌ایم، برای همین می‌خواستیم ثابت کنیم که آن‌ها باکره نبودند.»

یکی از زنان بازداشت شده در نهم ماه مارس در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که مأموران وی را مجبور به دادن این تست کرده و تهدید کرده بودند که در صورت خودداری، به وی شوک الکتریکی خواهند داد.

وی توضیح داده است که در زمان گرفتن این تست از او، علاوه بر پزشک و یک زن، شش پلیس نیز در محل حضور داشتند.

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها به اخبار منتشر شده در مورد گرفتن تست بکارت از این زنان، گروهی از وبلاگ‌نویسان و فعالان از مقامات ارتش مصر درخواست کرده‌اند تا در خصوص این اقدام تحقیقاتی انجام دهد و افزوده‌اند که روز چهارشنبه به صورت آنلاین نسبت به این عمل ارتش مصر دست به اعتراض خواهند زد.
XS
SM
MD
LG