لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

اتحادیه اروپا نام ۱۷ ایرانی دیگر را به فهرست ناقضان حقوق بشر افزود


اتحادیه اروپا در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران با قرار دادن نام ۱۷ فرد دیگر به فهرست سیاه این اتحادیه، برای این افراد فرمان مسدود شدن اموال و ممنوعیت صدور ویزا صادر کرد و شمار افراد این فهرست را به ۷۸ تن رساند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه اعلام کرد که نام ۱۷ فرد دیگر به دلیل «افزایش مداوم اعدام‌ها و سرکوب گسترده شهروندان ایرانی، از جمله حامیان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و اعضای اپوزیسیون» در فهرست سیاه این اتحادیه قرار گرفته‌ است.

نام و مشخصات این افراد تا این‌ لحظه منتشر نشده است.

اتحادیه اروپا با متهم کردن این ۱۷ نفر به «نقض فاحش حقوق بشر» در ایران، نام آنها را در کنار ۶۱ فرد دیگری قرار داد که پیش از این به همین اتهام نام‌شان در فهرست سیاه اتحادیه اروپا جای گرفته بود.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین روز جمعه تحریم‌ها علیه ۶۱ فردی را که پیشتر نام‌شان در فهرست سیاه این اتحادیه قرار داشت برای یک سال دیگر تمدید کردند.

اتحادیه اروپا مهرماه سال گذشته با ممنوعیت سفر و مسدود شدن سرمایه‌های ۲۹ تن از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حیدر مصلحی، مصطفی محمدنجار، محمد حسینی و صادق محصولی به اتهام نقض حقوق بشر موافقت کرد.

این در حالی است که این اتحادیه پیشتر نیز ۳۲ تن دیگر از مقام‌های ایران نظیر حسن فیروز‌آبادی، حسین طائب، محمدرضا نقدی، اسماعیل احمدی‌ مقدم و سعید مرتضوی را مورد تحریم قرار داده بود.

معافیت موقت برخی شرکت‌های بیمه اروپایی از تحریم‌ها

اتحادیه اروپا همچنین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که برخی شرکت‌های بیمه که به نفتکش‌های ایرانی خدمات ارائه می‌دهند می‌توانند تا زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی این اتحادیه علیه ایران، نفتکش‌های حامل نفت صادراتی ایران را بیمه کنند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت جمهوری اسلامی از یازدهم تیرماه ۱۳۹۱ اجرایی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که امکان دارد به موجب این تصمیم که قرار است روز جمعه رسما به تأیید اتحادیه اروپا برسد، خرید نفتی ژاپن و کره جنوبی از ایران که بر اثر تحریم‌ها با محدودیت‌های بسیاری همراه است، کمی آسان شود.

از زمان وضع تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، خریداران نفت ایران از یک سو برای تسویه حساب مالی با ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و از سوی دیگر شرکت‌های بیمه نیز از بیمه کشتی‌های حامل نفت صادراتی ایران خودداری می‌کنند.

بیشتر تانکرهای نفتی در سطح جهان تحت پوشش بیمه شرکت‌های اروپایی هستند.

حال اما اتحادیه اروپا می‌گوید خریداران غیر اروپایی نفت ایران می‌توانند تا یازدهم تیرماه، تحت پوشش بیمه‌های اروپایی تانکرهای نفت، نیاز نفتی خود را منتقل کنند.

این تصمیم در حالی اخذ شده است که بر پایه گزارش‌ها در چند وقت گذشته خریداران آسیایی نفت ایران به دنبال اخذ معافیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا بودند.

قرار بر این است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا ۲۵ اردیبهشت‌ماه این معافیت را بار دیگر مورد بررسی قرار داده و در خصوص امکان تمدید این معافیت تصمیم‌گیری کنند.

بر پایه مصوبه اتحادیه اروپا، از ۱۱ تیرماه سال آینده، تمامی کشور‌های اتحادیه اروپا خرید و حمل و نقل نفت ایران را متوقف می‌کنند و فروش بیمه به تانکر‌های حامل نفت ایران و نیز ارائه هر گونه خدمات مالی به صنایع نفت ایران هم کاملا متوقف خواهد شد.
XS
SM
MD
LG