لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

انفجار و آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت آبادان


همزمان با حضور، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، و هیئت همراهش در پالایشگاه نفت آبادان، انفجاری در یکی از واحدهای این پالایشگاه رخ داد که به نوشته خبرگزاری مهر تعداد حادثه‌دیدگان این سانحه، که همگی از کارکنان پالایشگاه بودند تا این لحظه از مرز ۲۲ تن گذشته است.

به گزارش مهر، روز سه شنبه، نشت گاز در فاز سه پالایشگاه آبادان منجر به وقوع انفجار، آتش سوزی و انتشار گسترده گازهای سمی شده است که در اثر این واقعه تا کنون دو تن کشته و تعدادی نیز بر اثر گازگرفتگی و سوختگی مجروح شده‌اند.

این در حالی است که رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید بر اساس اخبار رسیده، ۱۷ تن در اثر این سانحه مجروح و یک نفر کشته شده است.

مهر خاطرنشان کرده است که با توجه به نامشخص بودن قطعی دلایل انفجار، احتمال آتش سوزی و انفجار مجدد در این پالایشگاه قدیمی وجود دارد.

در حال حاضر تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی برای مهار هر گونه آتش سوزی دیگر و انفجار احتمالی در پالایشگاه آبادان در آمادگی کامل به سر می برند.

این واقعه زمانی رخ داد که محمود احمدی‌نژاد و هیئتی که وی را همراهی می‌کرد برای افتتاح طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه، در منطقه حاضر بودند.

بنا بر گزارش‌ها انفجار پس از انجام مراسم رونمایی از نماد طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان توسط محمود احمدی‌نژاد رخ داده است.

با این‌حال به نوشته مهر رئیس جمهور و هیئت همراهش دچار هیچ مجروحیتی نشده و پس از این حادثه، مراسم افتتاحیه در مکان دیگری برگزار شده است.

خبرگزاری فارس نیز گزارش کرده است که بیشتر مصدومان به گازگرفتگی دچار شده‌اند و یکی از مصدومان حادثه نیز در اثر آتش سوزی دچار سوختگی ۹۰ درصدی شده است.

به دنبال وقوع این سانحه، حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن تأکید بر این که انفجار رخ داده عمدی نبوده گفت: «پیش از این به مسئولان پالایشگاه متذکر شده بودم که در صورتی که با شرایط موجود پالایشگاه راه‌اندازی شود، احتمال خطر وجود دارد.»

وی تأکید کرد که پالایشگاه در شرایطی راه‌اندازی شده بود که پیش‌بینی می‌شد با خطراتی همراه باشد.

هدف از طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان، تولید بنزین سوپر و برخی دیگر از فرآورده‌های نفتی است و به نوشته مهر پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل این پروژه نفتی، روزانه «۴.۵ میلیون لیتر بنزین» به ظرفیت تولید این فراورده‌ها در ایران افزوده شود.
XS
SM
MD
LG