لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

انفجار انتحاری در چابهار دستکم ۳۹ کشته بر جای گذاشت


انفجار انتحاری در چابهار دستکم ۳۹ کشته بر جای گذاشت
انفجار انتحاری در چابهار دستکم ۳۹ کشته بر جای گذاشت
مديرکل پزشکی قانونی سيستان و بلوچستان روز چهارشنبه اعلام کرد که انفجار انتحاری در شهرستان چابهار، در جنوب شرقی ایران، موجب کشته شدن دستکم ۳۹ نفر شده است.

پیشتر رئیس سازمان امداد و نجات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که انفجار انتحاری در شهرستان چابهار در میان دسته‌های عزاداری تاسوعا موجب کشته شدن دستکم ۳۸ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است.

علی عبدالهی، معاون امنيتی وزير كشور، نیز گفت دو انفجار نزدیک به هم رخ داده و يکی از اين انفجار ها به دليل اينکه قبل از انجام عمليات شناسايی شده بود آسيب کمتری نسبت به انفجار ديگر برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری های داخل ایران اين انفجارها در ميان دسته های عزاداری تاسوعا و در ميدان فرمانداری چابهار رخ داده است.

به گزارش ایسنا، به گفته شاهدان عین این انفجارها در میان هیئت عزاداری که در مقابل مسجد امام حسین این شهرستان تجمع کرده بودند به وقوع پیوسته است.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان در این مورد گفت: «تروريست ها چند نفر بودند که يک نفر از آنها جليقه انفجاری مخفی شده زير لباس خود را در مسير هيات عزاداری منفجر کرد.»

جلال سياح افزود: «بعد از انفجار اول، تروريست دوم قصد نزديک شدن به محل ازدحام جمعيت را داشت اما توسط ماموران شناسايی و قبل از هر اقدامی به هلاکت رسيد.»

محمد يعقوب جدگال نماينده مردم چابهار در مجلس شوراي اسلامی نیز در گفت وگو با ايرنا با اشاره به عمليات تروريستی امروز در اين شهرستان تصريح كرد: «هنوز آماری از تعداد شهيدان در دست نيست، اما حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر به مراكز درمانی منتقل شده اند.»

فرماندار و رئيس شورای تامين چابهار اعلام کرده است که انتشار برخی خبرها مبنی بر اينكه ترويست‌ها سه نفر بوده‌اند و يا انفجار دو مورد بوده است، صحيح نيست و افزوده است که «عامل اصلی اقدام تروریستی» امروز چابهار دستگیر شده است.

معاون امنیتی وزارت کشور، آمریکا و کشورهای منطقه را به دست داشتن در حملات انتحاری چابهار متهم کرد.

تلویزیون العربیه که مقرش در دوبی است چهارشنبه اعلام کرد گروه جندالله مسئولیت حملات انتحاری امروز را بر عهده گرفته است.

گروه جندالله اقدامات خود را در راستای دفاع از شهروندان سنی ‌مذهب در سيستان و بلوچستان می‌داند.

وزارت خارجه آمريکا اخیرا گروه جندالله را به فهرست سازمان ها و گروههای تروريستی اضافه کرده است.

دولت های ايران و پاکستان جندالله را يک سازمان تروريستی می دانند و مقام های جمهوری اسلامی بارها ايالات متحده را به حمايت از اين گروه متهم کرده اند.

دادسری انقلاب اسلامی در سی خردادماه سال جاری اعلام کرد :عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوين به دار آويخته شده است.

دادسرای انقلاب اسلامی درباره اقدامات گروه جندالله گفته بود اين گروه به رهبری عبدالمالک ريگی از سال ۱۳۸۲، «۳۵ مورد گروگانگيری از اتباع داخلی و خارجی ، ‪ ۲۵‬مورد اخاذی و بيش از ‪ ۴۰‬ فقره عمليات راه بندی مسلحانه توام با انفجار انجام داده است.»
XS
SM
MD
LG