لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

«خانواده ۱۰ تن از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند»


شبکه خبری بی‌بی‌سی روز چهارشنبه اعلام کرد که در روزهای اخیر، نزدیکان و اقوام تعدادی از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی، در ایران و از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مورد «آزار و اذیت» قرار گرفته‌اند.

پیتر هوروکس، مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی، گفته است که در روزهای اخیر اقوام و نزدیکان «۱۰ تن از کارمندان بی‌بی‌سی» از سوی پلیس «تهدید، بازجویی و مورد آزار و اذیت» قرار گرفته‌اند. به گفته وی، گذرنامه های این افراد مصادره شده، خانه‌هایشان مورد تفتیش قرار گرفته و خود آنها نیز از سوی ماموران و مسئولان جمهوری اسلامی تهدید شده‌اند.

مدیر شبکه جهانی بی‌بی‌سی افزوده است: به اقوام و نزدیکان این ۱۰ تن گفته‌ شده است که از کارکنان مرتبط با آن‌ها در بی‌بی‌سی فارسی بخواهند که «دیگر جلوی دوربین حاضر نشوند، به ایران بازگردند و یا به طور سری اطلاعاتی را در مورد بی‌بی‌سی به اطلاع مقام های ایران برسانند».

آقای هوروکس که یادداشت او در وبلاگ شبکه خبری بی‌بی‌سی منتشر شده است، خاطر نشان کرده که فشارها بر روی این شبکه خبری از زمانی شدت یافته است که تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی اقدام به پخش مستندی در مورد رهبر جمهوری اسلامی کرد که به گفته وی، بازداشت شش مستند ساز و شدت گرفتن ارسال پارازیت بر روی این شبکه خبری جهانی را به همراه داشت.

تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی روز ۲۶ شهریور‌ماه مستندی تحت عنوان «خط و نشان رهبر» را به نمایش گذاشت که در آن زندگی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای و شیوه حکومت داری او طی دو دهه گذشته بررسی شده بود.

به دنبال پخش این مستند، مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، ناصر صفاریان، شهنام بازدار، محسن شهرنازدار(همگی مستندساز) و کتایون شهابی(تهیه‌کننده)، به اتهام «جاسوسی و فروش فیلم به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی» دستگیر و روانه زندان شدند.

این در حالی است که مدیر بخش بی‌بی‌سی فارسی تأکید کرده است که بی‌بی‌سی فارسی همکاری در داخل ایران ندارد.

پیتر هوروکس نیز روز چهارشنبه تأکید کرد که این شش تن تنها به دلیل این‌که مستندهای شان از این شبکه منتشر شده، بازداشت شده‌اند و افزوده است: «آن‌ها بهای ارتباط غیر مستقیم شان با بی‌بی‌سی‌ را می‌پردازند.»

همچنین به دنبال پخش مستند «خط و نشان رهبر»، خبرها از ایران حکایت از اختلال شدید در دریافت ماهواره‌ای این شبکه خبری داشت؛ خبری که از سوی پیتر هوروکس نیز تأیید شده است.

مدیر شبکه جهانی بی‌بی‌سی در این خصوص، ضمن اشاره به عضویت ایران در «اتحادیه بین‌المللی مخابرات» سازمان ملل که بر گردش آزاد اطلاعات تأکید دارد، از دولت‌ها و ناظرین بین‌المللی خواسته است تا برای بازداشتن جمهوری اسلامی از سانسور، بیشترین فشارها را بر حکومت ایران وارد کنند.

وی همچنین ضمن درخواست از جمهوری اسلامی برای پایان دادن به آزار و اذیت‌ها خانواده کارکنان بی بی سی فارسی، خواستار آن شده است که دولت بریتانیا و سایر دولت‌ها برای بازداشتن ایران از تضعیف آزادی رسانه‌ها، تمامی اقدامات لازم را به کار بگیرند.
XS
SM
MD
LG