لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

متکی: احمدی‌نژاد گستاخانه هنجار شکنی می‌کند


منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی- عکس آرشیوی است.
منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی- عکس آرشیوی است.
در ادامه اعتراض‌ها به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشین امور خارجه ایران نیز گفت آقای احمدی‌نژاد «گستاخانه» هنجارشکنی می‌کند و تأکید کرد که برخی اظهارات وی مصادیق «تهمت و افترا» و قابل تعقیب قضایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی در خصوص اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس گفت: «سخنان و رفتار آقای احمدی‌نژاد فرزند خودسر خانواده‌ای را ترسیم می‌کند که... به جای قدرشناسی و احترام، گستاخانه به هنجارشکنی می‌پردازد و هیچ مرزی در الزامات سخن گفتن به خصوص منطبق بودن با حق، عدل و صداقت و آراسته بودن با منطق و انصاف را پاس نمی‌دارد.»

آقای متکی تأکید کرد: «برخی از اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد وزیر امور خارجه سابق کشورمان از مصادیق تهمت و افترا و به دلیل تکرار، از مصادیق تشویش اذهان عمومی و قابل تعقیب قضایی است.»

وی با این‌حال خاطرنشان کرد که به خاطر تأکید آیت‌الله خامنه‌ای بر حفظ آرامش از پیگیری این موضوع صرف نظر می‌کند.

منوچهر متکی آذرماه سال ۱۳۸۹ در حالی که در سفر سنگال به سر می‌برد به دستور محمود احمدی‌نژاد از وزارت امور خارجه برکنار شد. آقای متکی پس از آن تأکید کرد که خبر برکناری خود را از مقام‌های سنگالی شنیده است.

محمود احمدی‌نژاد ۲۴ اسفندماه در مجلس در خصوص عزل منوچهر متکی گفت: «پرسیدند عزل وزیر خارجه آن هم در مأموریت سنگال چرا انجام شده و این اقدام موجب لطمه به نظام شده است. من می‌توانم از شما بپرسم چه کسی به ایشان مأموریت داده است؟ آیا من مأموریت دادم؟ و اگر شما دادید بگوئید، بنده چنین مأموریتی (مأموریت سفر منوچهر متکی به سنگال) را ندادم و اگر به عزیزی بگویم خیلی ممنون و دیگر شما در دولت تشریف ندارید، دیگر ماموریت چه معنایی دارد؟»

منوچهر متکی روز جمعه، ۲۶ اسفندماه در واکنش به این اظهارات توجه آقای احمدی‌نژاد را «به نامه اطلاعی که حدود یک ماه پیش از سفر به سنگال پیرامون این سفر و اهداف مورد نظر» نوشته شده بود جلب کرد و گفت: «آن نامه هم اینک در سوابق دفتر رئیس جمهور موجود است.»

پیشتر جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه در مجلس نیز در انتقاد از این اظهارات محمود احمدی‌نژاد گفته بود: «آقای رئیس جمهور می‌گوید که وزیر خارجه بدون اطلاع وی به مأموریت رفته بودند... این چه دولت‌داری و کشورداری است؟ مگر می‌شود وزیر خارجه‌ای که حامل پیام رئیس جمهور است، بدون اذن رئیس جمهور کشور را ترک کند و این‌طور شود که طرف خارجی به وی بگوید که وی برکنار شده است؟ آیا مردم با این شرایط به ما نمی‌خندند؟»

پس از اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس، تعدادی از نمایندگان نسبت به «لحن و ادبیات» به کار گرفته شده از سوی رئیس جمهور ایران اعتراض کرده‌اند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اظهارات آقای احمدی‌نژاد در خصوص مصوبه این مجمع را تکذیب کرده است و شهرداری نیز اعلام کرده است که بیانات رئیس جمهور در خصوص «چند برابر شدن کمک دولت به توسعه مترو» را «کذب» خوانده و اعلام کرده است که بر طبق بررسی‌ها «کمک‌های دولت از سال ۸۴ تا ۹۰، نصف کمک دولت‌های قبل بوده است».

با وجود تلاش حامیان دولت برای لغو جلسه سؤال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، محمود احمدی‌نژاد در نهایت به مجلس احضار شد، اما وی در این جلسه انتقادهای نمایندگان را نپذیرفت و پرسش‌های آنان را بعضاً با لحنی تمسخرآمیز جواب داد.
XS
SM
MD
LG