لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

ادامه درگیری میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای دولتی در قندهار


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و شبه نظامیان طالبان، که از روز شنبه حملات خود به مراکز دولتی در قندهار را آغاز کرده‌اند، همچنان ادامه دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که درگیری‌ها در قندهار وارد دومین روز شده است و زد و خورد، میان نیروهای افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان که در هتلی در قندهار سنگر گرفته‌اند همچنان ادامه دارد.

پیشتر خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرده‌بود که حملات اگرچه در طول شب خاموش شده بود، روز یکشنبه شبه نظامیان بار دیگر از درون ساختمان پلیسی که همچنان در تصرف خود دارند به تیراندازی و پرتاب موشک مشغولند.

تا این لحظه دستکم ۱۸ تن، از جمله حداقل ۱۴ شبه‌نظامی کشته و ۴۶ نفر در اثر این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

حملات شبه نظامیان در قندهار روز شنبه حوالی ساعت یک بعد از ظهر آغاز شد. در این روز ضمن تیراندازی‌های گسترده و انفجارهای صورت گرفته از سوی طالبان، شش بمب‌گذار انتحاری عضو این گروه خود را در نزدیکی مکان‌های دولتی منفجر کردند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که در این حملات از جمله یکی از ساختمان‌های سرویس اطلاعاتی افغانستان، یک مرکز متعلق به نیروهای خارجی و چند مرکز پلیس افغان مورد حمله قرار گرفته است.

روز یکشنبه سخنگوی وزارت کشور افغانستان اظهار کرد که تا این‌لحظه ۲۳ تن از شبه‌نظامیان کشته شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی فرماندار قندهار در همین روز اعلام کرده است که تا این‌لحظه ۱۲ تن از شبه‌نظامیانی که در در گیری‌های قندهار دست داشتند کشته شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان نیز از دستگیری هفت تن از اعضای طالبان در شهر قندهار خبر داده است.

اگرچه طالبان این رشته از حملات را در راستای حملات سالانه فصل بهار خود دانسته‌اند، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات به خونخواهی اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، صورت گرفته است.

باراک‌ اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، یک هفته پیش از این اعلام کرد که اسامه بن‌لادن توسط نیروهای آمریکایی کشته شده است و روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، همزمان با آغاز این حملات در قندهار، القاعده مرگ بن‌لادن را تأیید کرد.

با این‌حال یکی از سخنگویان طالبان اعلام کرده‌ است که حملات به شهر قندهار، ارتباطی به مرگ بن‌لادن ندارد و شبه‌نظامیان از اول ماه مه تهاجمات خود را به منظور تصرف این شهر، که محل شکل‌گیری هسته اولیه طالبان است، افزایش داده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی نیروهای بین‌المللی تحت رهبری ناتو که همچنان مشغول خنثی کردن حملات شبه‌نظامیان هستند، اعلام کرده است که تلاش شبه‌نظامیان برای در اختیار گرفتن کنترل شهر قندهار ناکام مانده است.

به گفته وزیر کشور افغانستان ت این‌لحظه دو تن نیروهای امنیتی افغانستان در این درگیری ها کشته‌شده‌اند. یک پزشک در بیمارستان اصلی شهر قندهار نیز تصریح کرده است که از روز شنبه دو شهروند نیز در قندهار جان باخته‌اند.

حملات روز شنبه شبه‌نظامیان در حالی صورت گرفته است که ماه گذشته بیش از ۴۵۰ تن از زندانیانی که بیشتر آن‌ها از اعضای طالبان بودند، با کمک شبه‌نظامیان از زندان «سرپوزه»، زندان اصلی شهر قندهار، گریختند و یکی از سخنگویان طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که تعدادی از این افراد در عملیات روز شنبه شرکت داشتند.
XS
SM
MD
LG