لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

فرانسه: هیچ یک از نکات مندرج در اسناد ویکی‌لیکس را تأیید نمی‌کنیم


وبسایت ویکی‌لیکس
وبسایت ویکی‌لیکس
فرانسه روز دوشنبه ضمن محکوم کردن انتشار اسناد تازه فاش شده ایالات متحده توسط ویکی‌لیکس، از تأیید بخش‌هایی از این اسناد که مربوط به انتقاد تند یکی از دیپلمات‌های ارشد فرانسه از ایران و ونزوئلا است، سر باز زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه، ۸ آذر، افشای اسناد محرمانه وزارت امور خارجه ایالات متحده از سوی ویکی‌لیکس را «غیرمسئولانه» خواند و اعلام کرد که فرانسه «هیچ یک از نکات منسوب به دیپلمات‌ها و مقامات فرانسه» را که در این اسناد ذکر شده‌اند، تأیید نمی‌کند.

روزنامه گاردین، که یکی از چند نشریه‌ای است که به این اسناد دسترسی دارد، گزارش کرده است که بر اساس این اسناد، ژان داوید لِویت، رایزن دیپلماتیک ارشد نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه در سپتامبر ۲۰۰۹ در گفت‌و‌گو با یکی از دیپلمات‌های ارشد ایالات متحده، اعلام کرده است که ایران یک کشور «فاشیست» است و زمان آن فرا رسیده است که در مورد «قدم‌های بعدی» در مواجهه با ایران، تصمیماتی اتخاذ شود.

همچنین بر اساس این اسناد که در گاردین منتشر شده‌اند، آقای لِویت در یک تلگرام دیپلماتیک، هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا را «دیوانه» خطاب کرده و گفته است: «متأسفانه، چاوز دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین را به یک زیمبابوه دیگر تبدیل می‌کند.»

سخنگوی وزیر امور خارجه فرانسه در انتقاد از انتشار این اسناد از سوی ویکی‌لیکس اعلام کرد که این اقدام می‌توند به حل مسائلی که برای امنیت و ثبات روابط بین‌المللی حیاتی هستند، زیان وارد کند و امنیت افراد را در معرض خطر قرار دهد.

وی همچنین افشای اسناد طبقه بندی شده وزارت امور خارجه ایالات متحده را نقض حاکمیت ملی و تخطی از کنوانسیون وین دانست که بر اساس آن بر تضمین محرمانه ماندن مکاتبات دیپلماتیک تأکید می‌شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که ایالات متحده پیش از این به دولت فرانسه در مورد افشای این اسناد هشدار داده بود و پاریس نیز حمایت خود از آمریکا را اعلام کرده و پیشنهاد کرده بود که هر دو کشور در واکنش نسبت به انتشار این اسناد هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

وب‌سایت ویکی‌لیکس بار دیگر روز یک‌شنبه بیش از ۲۵۰ هزار سند محرمانه مربوط به وزارت خارجه ایالات متحده را منتشر کرد.

مدیر ویکی لیکس پیش از انتشار این اسناد از ایالات متحده درخواست کرده بود که بخش‌هایی از این اسناد را که ممکن است انتشارشان امنیت افرادی را به خطر بیاندازد، مشخص کنند تا ویکی‌لیکس پیش از انتشار این اسناد، بخش‌های مربوطه را حذف کند.

ایالات متحده در واکنش به این درخواست، ضمن محکوم کردن اقدامات ویکی‌لیکس اعلام کرد که به هیچ وجه در این زمینه با ویکی‌لیکس همکاری نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG