لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

ترکیه: جامعه جهانی حق دفاع مردم سوریه را به رسمیت بشناسد


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در حال سخنرانی در نشست «دوستان مردم سوریه» در استانبول
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در حال سخنرانی در نشست «دوستان مردم سوریه» در استانبول
نشست موسوم به «دوستان مردم سوریه» روز یکشنبه با هدف پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه ‌آغاز شد و ترکیه در این نشست خواستار آن شد تا در صورت بازماندن شورای امنیت از پایان دادن به سرکوب‌های خونین، جامعه جهانی «حق دفاع» مردم سوریه را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست «دوستان مردم سوریه» روز یکشنبه با حضور مقام‌های بیش از ۸۰ کشور اروپایی، عرب و سایر کشورها در استانبول آغاز شد و تصمیم بر آن است که در این نشست گام‌های تازه‌ای در جهت افزایش فشارها بر بشار اسد برای پذیرفتن طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان و پایان دادن خشونت‌ها در سوریه مورد بررسی قرار گیرد.

طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان شامل آتش بس فوری، آغاز مذاکرات حکومت و مخالفان، تضمین دسترسی کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق بحرانی و خروج سربازان دولتی از شهرها و روستاها است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آغاز این نشست یک روزه با اشاره به سرکوب‌های حکومتی در سوریه اعلام کرد: «اگر شورای امنیت از برعهده گرفتن مسئولیت خودداری کند، جامعه جهانی چاره‌ای جز این ندارد که حق دفاع مردم سوریه را به رسمیت بشناسد.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که چین و روسیه، دو کشوری که در نشست «دوستان مردم سوریه» شرکت نکرده‌اند، تا کنون دو بار قطعنامه شورای امنیت علیه حکومت سوریه را وتو کرده‌‌‌اند.

آقای اردوغان در ادامه تأکید کرد ترکیه از هیچ طرحی که به بقای رژیم بشار اسد کمک کند حمایت نخواهد کرد.

در این نشست هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تأکید کرد که دمشق با تداوم سرکوب‌های حکومتی خود «به فهرست بلند‌بالای پیمان شکنان» پیوسته است.

خانم کلینتون گفت: «نزدیک به یک‌هفته (از پذیرش طرح صلح کوفی عنان از سوی حکومت سوریه) می‌گذرد و ما باید نتیجه بگیریم که رژیم سوریه نیز به فهرست بلندبالای پیمان شکنان افزوده شده است.»

اگرچه بنا بر گزارش‌ها بشار اسد طرح صلح کوفی عنان را پذیرفته است، ولی در آستانه برگزاری این نشست، سخنگوی وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که حکومت قصد تخلیه فوری خیابان‌های سوریه از نیروهای نظامی را ندارد.

جهاد مقدسی در گفت‌و‌گویی تلویزیونی ضمن تأکید بر «غلبه حکومت بر نیروهای مخالف»، اعلام کرد که نیروهای نظامی تنها زمانی خیابان‌ها را ترک خواهند کرد که وضعیت امنیت سوریه به ثبات برسد.

روز شنبه و یک روز پیش از آغاز نشست «دوستان مردم سوریه»، گزارش‌ها حاکی از آن بود که شهر حمص همچنان هدف بمباران‌های حکومتی قرار دارد.

سازمان ناظران حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است اعلام کرده است که روز یکشنبه «دستکم ۳۲ تن، از جمله ۲۴ شهروند» در اثر خشونت‌ها در سوریه کشته شده‌اند.

در این میان شورای ملی سوریه، نهاد شکل گرفته شده از سوی مخالفان حکومت بشار اسد، شامگاه شنبه خواستار کمک‌های تسلیحاتی بین‌المللی به ارتش آزاد سوریه و مسلح کردن مخالفان شده است.

برهان غلیون، رییس شورای ملی سوریه، ضمن ابراز این درخواست خاطرنشان کرده است که این شورا خواست مردم سوریه را منعکس می‌کند.

این درخواست در حالی مطرح شده است که علیرغم موافقت لفظی عربستان سعودی و قطر با مسلح کردن مخالفان در سوریه، اتحادیه عرب بحث کمک تسلیحاتی را رد کرده و بر مذاکره حکومت و مخالفان تأکید دارد.

آقای غلیون روز شنبه با تأکید بر این‌که حکومت سوریه اجازه نخواهد داشت تا با استفاده از طرح صلح کوفی عنان برای خود زمان بخرد، افزود: در صورتی که دمشق در عرض چند روز با این طرح به طور کامل همراهی نکند، شورای ملی سوریه خواست خود را با شورای امنیت در میان خواهد گذاشت.

نشست «دوستان مردم سوریه» در حالی در ترکیه آغاز شده است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار نمی‌رود که این نشست تأثیر چندانی بر ناآرامی‌های سوریه داشته باشد و آمریکا و اتحادیه عرب از کوفی عنان خواسته‌اند تا با مد نظر قرار دادن امکان شکست این طرح، به گام‌های بعدی برای مواجهه با بحران سوریه نیز بیاندیشد.

بیش از یک سال از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته سازمان ملل در این مدت بیش از ۹ هزار نفر قربانی‌ خشونت‌ها در سوریه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG