لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۲

پلیس به دنبال دومین مظنون تیراندازی به نماینده ایالت آریزونا


تصویر محل وقوع حمله به نماینده آریزونا در کنگره آمریکا
تصویر محل وقوع حمله به نماینده آریزونا در کنگره آمریکا
به دنبال دستگیری یک شخص مرتبط با تیراندازی به گابریل گیفوردز، نماینده آریزونا در کنگره آمریکا که به جراحت شدید وی انجامید، پلیس روز یکشنبه تصویر فرد دیگری را نیز به عنوان دومین مظنون منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس توسان آریزونا که پیش از این اعلام کرده‌ بود که امکان دارد فرد دومی نیز در این تیراندازی دخیل باشد، روز یکشنبه،‌ ۱۹ دی‌ماه تصویر مرد ۴۰ تا ۵۰ ساله‌ای را که در زمان تیراندازی در محل حادثه حضور داشت، به عنوان دومین مظنون تحت پیگرد منتشر کرد.

مقام‌های پلیس روز شنبه و پس از حادثه تیراندازی به سوی این نماینده دموکرات آریزونا، پسری ۲۲ ساله به نام جراد لاگنر را به عنوان عامل این تیراندازی دستگیر و اعلام کرد که وی با یک تفنگ ۹ میلیمتری به سمت خانم گیفوردز شلیک کرده است.

حال نیز تصویر دیگری از سوی پلیس به عنوان دومین مظنون منتشر شده که این تصویر توسط دوربین فروشگاه مواد غذایی که در نزدیکی محل حادثه واقع است، گرفته شده است.

در این تصویر فردی سفیدپوست با موهای تیره رنگ با شلوار جین آبی و ژاکت آبی تیره و در حالی که دستانش را در جیب شلوارش فرو کرده است در این فروشگاه مواد غذایی در حال قدم زدن است.

گابریل گیفوردز، نماینده دموکرات ایالت آریزونا در مجلس نمایندگان آمریکا، روز شنبه، حوالی ساعت ۱۰ صبح و زمانی که برای پاسخگویی به حامیان خود در یک نشست خیابانی در شهر توسان آریزونا حاضر شده بود، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد.

مقام‌های پلیس شهر پیما که آقای لاگنر در اختیار آنهاست، تا کنون در مورد انگیزه ضارب برای این حمله اطلاعاتی منتشر نکرده و تنها اعلام کرده‌اند که وی از ثبات روانی برخوردار نیست.

به گزارش خبرگزاری‌ها در اثر این تیراندازی شش نفر، از جمله یک وکیل فدرال، تدارک دهنده اجتماعات خانم گیفوردز و همچنین یک دختر ۹ ساله کشته شده‌اند.

علاوه بر خانم گیفوردز، دو تن از کارکنان وی به همراه ۱۰ نفر دیگر نیز در اثر این تیراندازی زخمی شده‌اند.

پزشکان معالج علیرغم شدید بودن مصدومیت خانم گیفوردز، از بهبود وی ابراز امیدواری کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز گذشته، تیراندازی به این نماینده دموکرات ایالت آریزونا را محکوم کرد و این حادثه را یک «تراژدی غیرقابل توصیف» خواند.

«نماینده ایالت آریزونا پیش از این مورد تهدید واقع شده بود»

اگرچه انگیزه تیراندازی به گابریل گیفوردز تا کنون مشخص نیست، مقامات اجرایی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که نام خانم گیفوردز در میان افرادی بوده است که پیش از این به دلیل حمایت از لایحه بیمه درمانی مورد تهدید قرار گرفته بودند.

به گفته این مقامات در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۰ میلادی، ۴۲ نماینده کنگره مورد تهدید یا خشونت واقع شده‌ بودند که تقریباً تمامی این تهدیدها با تصویب قانون بیمه درمانی مرتبط بوده است.

حامیان قانون بیمه درمانی به ویژه مورد انتقاد شدید محافظه‌کاران آمریکا و اعضای جنبش چای ایالات متحده هستند.

پیش از این و در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در نوامبر سال گذشته، سارا پیلین، از چهره‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه و از حامیان جنبش چای آمریکا، با انتشار فهرستی از ۲۰ نماینده دموکرات حامی لایحه بیمه درمانی، در تلاش بود تا از ورود دوباره این نمایندگان به کنگره جلوگیری کند. در این فهرست نام گابریل گیفوردز نیز به چشم می‌خورد.

در پوستری که در همین زمینه انتشار یافت، ایالت‌های محل فعالیت این نمایندگان دموکرات بر نقشه آمریکا، به عنوان نقطه هدف مشخص شده بودند.

در ماه مارس ۲۰۱۰ و ساعاتی پس از آن که لایحه بیمه درمانی از تصویب مجلس نمایندگان ایالات متحده گذشت، دفتر خانم گیفوردز مورد حمله قرار گرفت و وی پس از این حمله، بدون ذکر نام، محافظه کاران را عامل این خرابکاری دانست.

خانم گیفوردز که از ژانویه ۲۰۰۷ در مجلس نمایندگان ایالات متحده دارای کرسی است و گمانه‌زنی‌هایی در مورد اعلام نامزدی وی در انتخابات سنای آمریکا در سال ۲۰۱۲ وجود داشت، همچنین پس از این حمله در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی با اشاره به فهرست سارا پیلین گفته بود: «وقتی افراد چنین کاری می‌کنند، باید بدانند که این عمل نتایجی را به همراه خواهد داشت.»

با این‌حال، سارا پیلین روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای «همدردی صمیمانه» خود را با خانواده خانم گیفوردز و سایر قربانیان ابراز کرد.

جنبش چای آریزونا نیز با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود «تیراندازی خجالت‌آور» روز شنبه را محکوم کرد و ضمن ابراز تأسف از این واقعه اعلام کرد که این اقدام قابل چشم‌پوشی نیست.
XS
SM
MD
LG