لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

تهدید معمر قذافی به مقابله با منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی


معمر قذافی در حال مصاحبه با تلویزیون رسمی ترکیه، ۱۷ اسفند
معمر قذافی در حال مصاحبه با تلویزیون رسمی ترکیه، ۱۷ اسفند
معمر قذافی، رهبر لیبی هشدار داده است که اگر قدرت‌های غربی آسمان لیبی را حریم هوایی ممنوعه اعلام کنند، مردم لیبی علیه این قدرت‌ها دست به اسلحه خواهند برد.

وی در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی ترکیه گفت: «اگر آن‌ها (قدرت‌های غربی) چنین تصمیمی بگیرند، این تصمیم به سود لیبی خواهد بود، زیرا مردم لیبی حقیقت را می‌بینند و می‌فهمند که آنچه قدرت‌های غربی می‌خواهند این است که کنترل لیبی را در دست بگیرند و نفت آن‌ها (مردم) را به غارت ببرند.»

وی افزود: «در آن صورت مردم لیبی علیه آن‌ها دست به اسلحه خواهند برد.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که بر اساس اظهارات منابع دیپلماتیک، بریتانیا و فرانسه سرگرم تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به شورای امنیت درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی هستند و انتظار می‌رود این قطعنامه در این هفته در شورای امنیت مطرح شود.

بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در مورد احتمال اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، در صورت کنار نکشیدن معمر قذافی از قدرت، با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند.

باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در یک گفت‌و‌گوی تلفنی پیرامون وضعیت لیبی به توافق رسیدند تا در مواجهه با حکومت لیبی «طیفی از واکنش‌های احتمالی»، از جمله «کمک‌های نظارتی و انسان‌دوستانه، اعمال تحریم‌ تسلیحاتی و اعلام منطقه پرواز ممنوع» را مد نظر قرار دهند.

علاوه بر این مخالفان معمر قذافی در لیبی نیز بارها از قدرت‌های غربی خواسته‌اند تا برای محدود کردن حملات هوایی حکومت لیبی به مخالفان، حریم هوایی لیبی را منطقه ممنوعه اعلام کنند.

مخالفان حکومت لیبی روز چهارشنبه در حالی که حملات حامیان معمر قذافی به مخالفان تشدید شده است، بار دیگر بر این خواسته خود اصرار ورزیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه صدای تیراندازی شدید و چهار انفجار عظیم از بخش غربی شهر رأس لانوف به گوش رسیده است.

بندر نفتی رأس لانوف در شرق شهر بن‌جواد قرار دارد؛ شهری که به تازگی از کنترل مخالفان معمر قذافی خارج شده و به دست حامیان وی افتاده است.

علاوه بر این، روز چهارشنبه تانک‌های حکومتی به سمت میدان اصلی زاویه حرکت کردند. به گفته ساکنین این شهر، حامیان معمر قذافی به شدت به سمت مخالفان تیراندازی کرده‌اند.

ساکنین زاویه می‌گویند که این شهر همچنان در تصرف مخالفان است.

عبور یک هواپیمای خصوصی لیبی از حریم هوایی یونان

در همین حال، روز چهارشنبه تلویزیون رسمی یونان اعلام کرد که یک هواپیمای متعلق به دولت لیبی از حریم هوایی این کشور به مقصد مصر عبور کرده است.

این هواپیما با دو مسافر که هویت آن‌ها اعلام نشده است، ساعت یازده و بیست و چهار دقیقه صبح از جنوب جزیره کرت یونان عبور کرده است.

یک مقام رسمی یونان به آسوشیتدپرس گفته که این هواپیما تا ۱۵ دقیقه در دید برج مراقبت ترافیک هواپیمایی یونان بوده است.

تلویزیون رسمی یونان تنها اعلام کرده که این هواپیمای خصوصی متعلق به دولت یونان بوده و از اعلام اسامی مسافران آن خودداری کرده است.

عبور این هواپیمای خصوصی از حریم هوایی یونان در حالی صورت گرفته است که به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان به نقل از یک روزنامه یونانی، نخست وزیر یونان سه شنبه گذشته با معمر قذافی گفت‌و‌گوی تلفنی داشته است.

به نوشته این روزنامه، آقای قذافی در تماسی که با نخست وزیر یونان گرفته، تأکید کرده است که «هر گونه نقض امنیت یا ثبات لیبی به طور حتم عواقب وخیمی برای امنیت شمال آفریقا، حاشیه دریای مدیترانه و اروپا به همراه خواهد داشت.»

این گزارش می‌افزاید که معمر قذافی در این مکالمه به غرب هشدار داده است که در امور داخلی لیبی دخالت نکند و نخست وزیر یونان نیز گفته است که یونان به عنوان «دوست» لیبی می‌تواند اظهارات آقای قذافی را به اتحادیه اروپا ابلاغ کند.
XS
SM
MD
LG