لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

اقدام جمعی رسانه‌های آلمان برای آزادی دو خبرنگار بازداشتی در ایران


از راست به چپ: یِنس کُخ و مارکوس هِلویگ، دو مرد خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران در دیدار با اعضای خانواده خود
از راست به چپ: یِنس کُخ و مارکوس هِلویگ، دو مرد خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران در دیدار با اعضای خانواده خود
علیرغم هشدار‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد تأثیر منفی کمپین‌های حمایت از دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در تبریز بر روند پیگیری پرونده این دو نفر، رسانه‌های آلمانی از روز یکشنبه کمپین تبلیغاتی را برای آزادی دو تبعه آلمانی به راه انداخته‌اند.

آسوشیتد پرس گزارش کرده است که به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز و اتحادیه روزنامه‌نگاران و ناشران آلمانی، این کمپین در صدد است تا تبلیغات خود را در تمامی روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های به نام آلمان منتشر نماید.

در همین زمینه سه روزنامه شناخته شده آلمان روز یکشنبه، ۱۹ دی‌ماه، یک صفحه روزنامه خود را با عنوان «آزادی دو گزارشگر بازداشت شده در ایران» به این کمپین اختصاص داده است.

در متن این تبلیغ آمده است: «جستجوی حقیقت جرم نیست. کنجکاوی خبرنگاران، اساس آزادی مطبوعات است.»

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه برخی در آلمان در تلاش هستند تا با ایجاد کمپین برای آزادی دو تبعه‌ آلمانی به ایران فشار بیاورند،‌ گفت: «ایجاد فشار به مقامات قضایی برای تغییر در حکم در کشور ما نتیجه عکس خواهد داد.»

پس از این اظهارات علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با مجله آلمانی اشپیگل به مقام‌های آلمان هشدار داد که در ارتباط با اظهارات تلویزیونی اخیر سکینه محمدی آشتیانی در خصوص تصمیم وی برای شکایت از این دو خبرنگار، از ابراز واکنش خودداری کنند.

وی گفت: «از سخنان و تفسیر‌های توهین آمیز خودداری کنید. ما برای حل و فصل سریع این پرونده داریم نهایت کوشش را می‌کنیم.»

آقای صالحی همچنین اعلام کرد که در تلاش است تا «موانعی که به تأخیر و پیچیده شدن روند دادرسی» این دو شهروند می‌انجامد را رفع کند.

وی گفت که اگر ناشر و سردبیر نشریه «بیلد آم زونتاگ» که دو خبرنگارش در بازداشت جمهوری اسلامی هستند، «بپذیرند که اشتباه کرده‌اند و از این کار معذرت بخواهند، این می‌تواند به پرونده کمک کند».

در واکنش به این اظهارات، اکسل اشپرینگر، مؤسسه ناشر «بیلد آم زونتاگ» روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه اعلام کرد که سردبیران این روزنامه حاضرند در تهران یا جایی دیگر با وزیر خارجه ایران دیدار کنند.

آقای صالحی همچنین از همتای آلمانی خود دعوت کرده است که به تهران بیاید تا در مورد این مسئله گفت‌ و گو کننند.

گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان نیز پس از این اظهارات، اعلام آمادگی آقای صالحی برای حل این مسئله را «نشانه‌ای مثبت»‌ دانسته است.

«مارکوس آلفرد رودلف هلویگ» و «ینس آندرئاس کخ»، دو خبرنگار نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ»، روز ۱۸ مهرماه در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، به اتهام فعالیت روزنامه‌نگاری بدون مجوز در تبریز بازداشت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز
این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرده و مقامات آلمان نیز بارها خواستار آزادی این دو تبعه آلمانی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG