لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

آلمان: ادعای توطئه نظامی ایران علیه آمریکا را بررسی می‌کنیم


هارالد رانگه، دادستان کل آلمان
هارالد رانگه، دادستان کل آلمان
آلمان می‌گوید ظن و گمان‌های مطرح شده درباره «تصمیم جمهوری اسلامی برای حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در آلمان» را از طریق مراجع قضایی بررسی می‌کند.

پیشتر روزنامه «بیلد» آلمان، در گزارشی مدعی شده بود که تهران در نظر دارد در صورت بروز درگیری میان ایران و آمریکا، پایگاه‌های هوایی ایالات متحده در آلمان را هدف حمله قرار دهد و همچنین افزوده بود که در این خصوص یک تاجر آلمانی در مظان اتهام قرار دارد.

روزنامه بیلد تأکید کرده بود که گفته می‌شود این فرد آلمانی به طور سری با دیپلمات‌های ایرانی مستقر در سفارت جمهوری اسلامی در برلین در ارتباط بوده و مظنون به در سر داشتن «اقدامات خرابکارانه» است.

هارالد رانگه، دادستان کل آلمان روز پنجشنبه آغاز تحقیقات در این زمینه را تأیید کرد.

در عین حال یورگ تسیرکه، رئیس پلیس جنایی فدرال آلمان نیز از در جریان بودن بررسی و تحقیق در این زمینه خبر داد و همزمان تأکید کرد که این، یک «خطر فوری» نیست.

به گزارش روزنامه بیلد، تهران برنامه‌ای نظامی علیه مواضع آمریکا در آلمان را در سر داشته و قصد داشت در صورت هرگونه تعرض نظامی آمریکا علیه ایران، با حمله به پایگاه‌های ایالات متحده در آلمان، تدارکات نظامی آنها را مختل کند.

هیچ‌یک از مقامات آلمان تا این ‌لحظه نه محتوای این گزارش را تأیید نکرده، نه توضیح دقیق‌تری در این زمینه داده‌اند و تنها اعلام کرده‌اند که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

سفارت آمریکا و مقامات نظامی ایالات متحده نیز تنها اظهار کرده‌اند که از گزارش‌های منتشر شده در این خصوص آگاهی دارند.

جمهوری اسلامی تا این لحظه در مورد این اظهارات واکنشی نشان نداده‌ است.

آلمان محل استقرار چندین پایگاه نظامی آمریکایی از جمله دو پایگاه هوایی «رامشتاین» و «اشپانگدالم» است.
XS
SM
MD
LG