لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

مدیر گوگل: ایران تهدیدی برای امنیت سایبری به شمار می‌رود


اریک اشمیت، مدیر گوگل
اریک اشمیت، مدیر گوگل
مدیر کمپانی گوگل به تازگی هشدار داده است که با توجه به «استعداد غیر منتظره» ایران در جنگ سایبری، این کشور تهدیدی برای امنیت سایبری به شمار می‌رود.

اریک اشمیت، در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: «ایرانی‌ها، به دلایلی که به درستی برای ما روشن نیست، به طور غیرمنتظره‌ای در جنگ سایبری با استعداد هستند... بنابراین به وضوح ایرانی‌ها در آینده، تهدیدی برای امنیت سایبری به شمار خواهند رفت.»

مدیر گوگل در این سخنان که روز پنجشنبه از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد از جمله به نفوذ «ایران» به فضای مجازی در دانمارک اشاره کرد و گفت: «آنها (ایرانی‌ها) به تازگی توانستند از طریق هک هوشمندانه، کنترل رفت و آمد اطلاعات اینترنتی را به دست بگیرند... هیچ کس به درستی نتوانست بفهمد آنها چگونه این کار را کردند.»

به گفته اریک اشمیت، در مورد دانمارک، هکرها موفق شده بودند مسیر حرکت اطلاعات در دانمارک را به سمت ایران منحرف کنند و بار دیگر به دانمارک بازگردانند.

در شهریور ماه سال جاری نیز شرکت هلندی «دیجینوتار» اعلام کرد که تعدادی از گواهینامه‌های دیجیتالی این شرکت که برای قفل کردن و امن‌سازی اطلاعات صادر شده ‌بودند در ماه ژوئن جعل شده و این جاعلان به این وسیله توانسته‌اند وارد مکاتبات جی‌میل شمار زیادی از ایرانیان بشوند.

انگشت اتهام در این زمینه به سوی ایران نشانه رفته و گمان می‌رود این گواهینامه‌ها از سوی کسانی که در ایران مستقر هستند به سرقت رفته‌اند.

اریک اشمیت روز پنجشنبه با اشاره به مورد دانمارک، فعالیت‌های ایران در فضای مجازی را نوعی آزمایش دانست و گفت: «به نظر می‌رسد بسیاری از موارد مربوط به امنیت سایبری برای ایران جنبه آزمایش داشته باشد و ایران می‌خواهد قابلیت دسترسی یافتن خود به اطلاعات را بسنجند و ببینند آیا می‌توانند اطلاعات را رهگیری کنند.»

وی خاطر نشان کرد: «آنها‌در واقع اطلاعات را نمی‌دزدند، یا شاید آنها را می‌دزدند اما سپس آن را در جای خود قرار می‌دهند و بنابراین نمی‌توان فهمید که آیا اطلاعات به سرقت رفته‌اند یا خیر.»

مدیر گوگل اظهار کرد که همیشه این نگرانی وجود دارد که ایرانی‌ها به نحوی به نرم‌افزارهای کدگذاری شده، نفوذ کرده باشند.
XS
SM
MD
LG