لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

هشدار گوگل به کاربران موتورهای جستجو در مورد یک نرم‌افزار مخرب


گوگل می‌گوید حدود یک میلیون نفر از کاربران موتور جست‌و‌جوی گوگل به نرم‌افزار مخربی آلوده شده‌اند. این کمپانی ضمن اطلاع دادن به کاربران کامپیوترهای آلوده، نحوه رهایی از این ویروس را نیز ارائه می‌کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف»، کمپانی گوگل اعلام کرده است این بدافزار به این صورت عمل می‌کند که کاربران حین جست‌و‌جو از طریق موتورهای جست‌و‌جوی پرطرفدار نظیر گوگل، یاهو و بینگ، با هشدار تقلبی مبنی بر آلوده‌شدن کامپیوترشان به ویروس مواجه می‌شوند.

این پیام به کاربران توصیه می‌کند که برای رهایی از ویروسی که در حقیقت وجود ندارد، نرم‌افزار تقلبی ضد ویروسی را خریداری کنند و کاربران را به یک صفحه ساختگی منتقل می‌کند.

پس از آن‌که کاربران اطلاعات بانکی خود را در این صفحه وارد کردند، ویروس مربوطه بر روی کامپیوتر آن‌ها ذخیره می‌شود.

پس از آن کامپیوتر آلوده به پروکسی‌های تحت کنترل هکرها متصل می‌شود و به این ترتیب در ازای هر جست‌و‌جویی که کاربر انجام می‌دهد، مبلغی پول از حسابش کم شده و در اختیار هکرها قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از آلوده شدن کامپیوترها به این ویروس، کاربرانی که به این نرم‌افزار مخرب آلوده شده‌اند، در بالای صفحه جست‌و‌جوی گوگل خود با پیام زرد رنگی از سوی کمپانی گوگل مواجه می‌شوند.

کاربران می‌توانند با کلیک کردن بر روی این پیام زرد رنگ، دستورات گوگل را دنبال کرده و این نرم‌افزار را از روی کامپیوتر خود پاک کنند.

دامیان مِنشِر، مهندس امنیت گوگل، می‌گوید زمانی که یکی از مراکز داده‌های گوگل را برای تعمیرات معمولی غیر فعال کرده بودند، از وجود این نرم‌افزار مطلع شده‌اند.

وی می‌افزاید به طور معمول زمانی که یکی از مراکز داده‌های گوگل غیرفعال می‌شود، تمامی مراجعین به این مرکز به طور خود‌کار به دیگر مراکز داده‌های گوگل منتقل می‌شوند و مرکز غیر فعال شده دیگر پیامی مبنی بر تلاش کاربران برای مراجعه به این مرکز، دریافت نمی‌کند.

اما این‌بار به گفته وی علیرغم غیر فعال شدن یکی از مراکز داده‌ها، این مرکز در هر ثانیه ده‌ها هزار درخواست دریافت می‌کرد که از همین طریق گوگل متوجه شده است که این نرم‌افزار مخرب در سیستم حدود یک میلیون کاربر گوگل نفوذ کرده است.
XS
SM
MD
LG