لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

«گوگل پلاس» هم در ایران فیلتر شد


در حالی که مدت کوتاهی از راه‌اندازی آزمایشی سایت «گوگل پلاس» نمی گذرد، این شبکه اجتماعی که رقیب اصلی فیس‌بوک به شمار می‌رود از روز دوشنبه در ایران فیلتر شده و دسترسی به صفحه اصلی آن امکان‌پذیر نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا در حالی خبر از دسترس خارج شدن «گوگل‌پلاس» را در ایران گزارش کرده است که این شبکه اجتماعی در حال حاضر به طور آزمایشی در اختیار عده محدودی از کاربران گوگل قرار گرفته و هنوز عمومی نشده است.

سایت ایتنا، وب سایت‌ مربوط به اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیز گزارش داده که مسئولان مربوطه تا این لحظه دلیلی برای این اقدام ارائه نکرده و از احتمال رفع فیلتر این سایت نیز سخنی به میان نیاورده‌اند.

فیلترینگ سایت‌های اینترنتی از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران شدت گرفته است.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ۱۳۸۸، که در جریان آن معترضین به نتایج انتخابات از طریق شبکه‌های اجتماعی به سازماندهی تظاهرات و فعالیت‌های اعتراضی پرداختند، فیلترینگ شدید در ایران گریبانگیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک و سایر وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی نظیر توییتر شد.

در حال حاضر کمیته فیلترینگ، که از دی‌‌ماه سال ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرده است، مسئولیت مسدود سازی سایت‌های اینترنتی در ایران را بر عهده دارد.

این کمیته ۱۲ نفره چند سال پس از تدوین لایحه جرایم رایانه‌ای کار خود را آغاز کرد.

معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات)، به تازگی دلیل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران را پایین بودن فرهنگ کاربران دانسته و دبیر کارگروه کمیته فیلترینگ نیز تأکید کرده است که این کارگروه فعلا قصد ندارد «فیس‌بوک» را رفع فیلتر کند.

گوگل پلاس در حالی در ایران فیلتر شده است که پیشتر وب‌سایت «خبرآنلاین» از امکان فیلتر شدن گوگل‌پلاس در ایران خبر داده و نوشته بود: «واقعا این قدر وحشت از شبکه‌های اجتماعی که ظرفیت‌های جدیدی را به فضای ارتباطات مجازی اضافه می‌کنند درست است؟»

در این مطلب از مقامات مسئول خواسته شده بود که این بار متفاوت عمل کنند و اگر بخشی از محتوای شبکه «به صلاح و خیر» نبود، به جای مسدود کردن مجرای ارتباطی، بخشی از محتوا را از دسترس خارج کنند.
XS
SM
MD
LG