لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

نامه دانشگاهیان خارج از کشور به بان‌گی‌مون در محکومیت اعدام‌های ایران


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
۴۳ نفر از دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی از شمار بالای اعدام‌ها در «‌ماه‌های اخیر»، خواستار توقف «تخلفات حقوق بشری در ایران» شدند.

در متن این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران قرار دارد و در روز ۱۲ بهمن تهیه شده، با اشاره به این که در هر «هشت ساعت» یک نفر در ایران اعدام می‌شود، آمده است که این اعدام‌ها «بدون تشکیل دادگاه صالحه و ارائه دلایل کافی برای اتهام» صورت می‌گیرد و در حال حاضر «ده‌ها زندانی عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی در صف انتظار برای اعدام قرار دارند».


این دانشگاهیان که در میان آن‌ها نام افرادی نظیر داریوش آشوری، کاظم علمداری، فاطمه حقیقت‌جو، رامین جهانبگلو، مجید محمدی، عبدالکریم لاهیجی، سعید پیوندی و مهران براتی به چشم می‌خورد همچنین آورده‌اند که با توجه به حذف یارانه‌ها در ایران و «قیام مردم تونس، مصر و دیگر کشورهای عربی، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی از این اعدام‌های سریع و فزاینده به عنوان ابزاری برای ایجاد ترس و وحشت در مردم و خاموش کردن شعله هر نوع اعتراض و طغیان استفاده می‌کند».

در ادامه این نامه آمده است: «با توجه به فرا رسیدن سی‌و دومین سالگرد انقلاب اسلامی و افزایش سریع مطالبات مشروع مردم برای اصلاحات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در خاورمیانه، چنان‌که پس از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در ایران و هم اینک در کشورهای عربی شاهد آن هستیم، ما نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ایران اعلام کرده و مصرانه تقاضا داریم که چرخه این اعدام‌ها و تخلفات حقوق بشری در ایران سریعا متوقف گردند.»

این افراد همچنین در پایان خواستار «رفع سیاست‌های محدود کننده جمهوری اسلامی در مورد آزادی بیان، رسانه‌ها و مشارکت سیاسی» و برخورداری شهروندان ایرانی از «حقوق سیاسی و مدنی» خود شده‌اند.

«اعدام دو نفر در خرم‌آباد به اتهام قاچاق مواد مخدر»

نامه دانشگاهیان خارج از کشور در حالی منتشر شده است که روز دوشنبه، ۲۵ بهمن، روزنامه کیهان از اعدام دو «قاچاقچی مواد مخدر» در خرم آباد خبر داده است.

این روزنامه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان لرستان جرم دو فرد اعدام شده را «تهیه و توزیع مواد مخدر کراک» اعلام کرده است.

با این احتساب، بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، در ۵۵ روز گذشته، حدود ۷۱ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر حدود دو هفته پیش از این تخمین زده بود که در حدود ۴۰ روز، ۷۴ نفر در جمهوری اسلامی به دار آویخته شده‌اند.

پیشتر اتحادیه اروپا، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ایالات متحده و کانادا نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آن شده بودند.
XS
SM
MD
LG