لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

متن کامل نامه اکبر هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله خامنه‌ای


بسم‌الله الرحمن الرحيم

مقام معظم رهبرى آيت‌الله خامنه‌اى زيده عزّه

متأسفانه اظهارات عارى از حقيقت و غيرمسئولانه آقاى احمدى‌نژاد در جريان مناظره با مهندس موسوى و مقدمه‌چينى‌هاى قبل و حوادث بعد از آن، خاطرات تلخ اظهارات و اقدامات منافقان و گروهك‌‌هاى ضدانقلاب در سالهاى اول بعد از پيروزى انقلاب و نيز تهمت‌زدن‌ها در انتخابات ۸۴ و انتخابات مجلس ششم ولجن‌‌پراكنى‌هاى باند پاليزدار كه در دادگاه محكوم شده را به نمايش گذاشت و از آنجا كه بخشى از اين اظهارات قبلاً در رسانه‌هاى دولتى و آتش تهيه آن در سخنرانى مشهد مقدس مطرح شده، ادعاى اينكه مطالب او تحت تأثير فضاى مناظره گفته شده و فاقد برنامه‌ريزى قبلى است، پذيرفتنى نيست و گويا براى تحت‌الشعاع قرادادن گزارشهاى مستند و مكرر ديوان محاسبات در خصوص مفقودالاثر بودن يك ميليارد دلار و ارتكاب چند هزار تخلّف در اجراى بودجه‌ها مى‌باشد و شايد هم رقيب اصلى خود را افتخارات ربع قرن انقلاب اسلامى مى‌داند.

دهها ميليون نفر در داخل و خارج ناظر دروغ‌پردازيها و خلافگويى‌هايى بودند كه برخلاف شرع و قانون و اخلاق و انصاف، افتخارات نظام اسلامى‌مان را نشانه گرفته بود.

زير سئوال بردن تصميمات بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران و تلاشهاى امام راحل و مردم مسلمان و متعهد و روحانيت عظيم‌القدر كه در نيم قرن گذشته با مجاهدت‌هاى خويش توانستند بناى باشكوه نظام اسلامى را ايجاد و مستقر و بالنده كنند، از اين بدتر نمى‌شد. دوران مشعشعى كه خود شما پشت سر امام(ره) در قامت مجاهد پيشتاز، رئيس‌جمهور و نهايتاً رهبرى نظام نقش و مسئوليت‌هاى ممتازى بعهده داشته‌ايد..

نقطه قابل توجه دراين تهمت‌ها اين است كه غيرمستقيم، مقام ولايت در زمان رهبرى امام راحل و جناب‌عالى كه هادى دولت‌ها بوده‌ايد و با اظهارات صريح، مديريت‌ها را مورد تأييد و تحسين قرارداده‌ايد، نشانه گرفته است.

* * *

بعد از جريان شوم ۱۴ اسفندماه ۱۳۵۹ با ارشاد امام و بنيان‌گذار جمهورى اسلامى، شهيد مظلوم دكتر بهشتى و جناب‌عالى و اينجانب كه در شعارهاى مردمى به عنوان «سه ياور خمينى» شناخته شده بوديم، با همراهى نيروهاى انقلابى و بخصوص نمايندگان متعهد مجلس اول و حزب جمهورى اسلامى توانستيم در جهت زدودن غبارهاى ابهامات و سم‌پاشى‌ها اقدامات مؤثرى انجام دهيم و امام راحل درد آشنا با تشكيل گروه حقيقت‌ياب و داور، بخشى از حقايق را آشكار ‌كردند. نتايج آن، آگاهى بيشتر مردم و رسوايى فتنه‌گران و در نهايت نجات كشور از خطرى بود كه دشمنان استكبارى و ضد انقلاب طراحى كرده بودند.

البته اينجانب قصد ندارم كه دولت موجود را مثل دولت بنى‌صدر معرفى كنم و يا سرنوشتى شبيه آن دولت را براى اين دولت بخواهم، بلكه مقصود اين است كه بايد مانع گرفتار شدن كشور به سرنوشت آن روزگار شد.

* * *

اينجانب براى پرهيز از آلوده‌شدن فضاى سياسى كشور در آستانه انتخابات به تشنجات بيشتر، از عكس‌العمل فورى كه مورد انتظار ملت است، خوددارى كردم.

در مراسم بزرگداشت سالگرد امام(ره) به آقاى احمدى‌نژاد گفتم كه در اظهارات او خلاف‌گويى‌‌هاى فراوانى وجود داشته و ادعاى كذب تماس تلفنى من با يكى از سران عرب و ادعاى كارگردانى مبارزات انتخاباتى رقبا و اتهامات ناروا به جمعى از بزرگان نظام، از جمله جناب آقاى ناطق نورى و فرزندان من و بدتر از همه زيرسئوال بردن اقدامات امام راحل را يادآورى و پيشنهاد كردم با صراحت اتهام‌هاى نادرست را پس بگيرد كه نيازى به اقدامات قانونى افراد و خانواده‌هايى كه ناجوانمردانه و مظلومانه هدف تيرهاى ناسزاگويى قرار گرفته‌اند، نباشد.

از صدا و سيما هم خواسته شد كه فرصتى در اختيار طرفهاى ذيحق براساس مقررات سازمان قرار دهد كه از خود دفاع نمايند. گرچه در گذشته به بخشى از اين اتهامات پاسخ داده شده و رئيس قوه قضاييه وقت جناب آقاى يزدى در پايان كار رياست جمهورى اينجانب، در عمل به اصل ۱۴۲ قانون اساسى رسماً اعلام پاكى و منزّه بودن خانواده رئيس‌جمهور و حتى كم‌شدن دارايى‌ها در دوران مسئوليت را نمودند، ولى تكرار اتهام تكرار جواب را مى‌طلبد.

مع‌الاسف، اين دو پيشنهاد خيرخواهانه عملاً پذيرفته نشده و رهبر معظم هم صلاح را در سكوت‌شان ديدند و بى‌شك جامعه و بخصوص نسل جوان نيازمند اطلاع از حقيقت است. حقيقتى كه با اعتبار نظام و همدلى ملت ارتباط جدّى دارد و اگر محدود به حق چند نفر بود؛اقدام به نوشتن چنين نامه اى نمى كردم.

معتقدم جناب‌عالى بخوبى مى‌دانيد كه اينجانب و بسيارى از بزرگان تأثيرگذار انقلاب و حتى خود جناب‌عالى از دوران مبارزه و سالهاى اول انقلاب و در تعدادى از مقاطع مورد تهاجم افراد لاابالى و ضدانقلاب بوده‌ايم و هميشه صبورانه تهمت‌ها و اهانت‌ها را پشت سر گذاشته‌ايم و در دور جديد تهمت‌ها و هجمه‌ها هم از حدود پنج سال پيش تاكنون دندان روى جگر دارم و بخاطر خداوند و مصالح انقلاب و كشور اندوه خويش را مكتوم مى‌د‌ارم و از اين جهت هم مورد گلايه بسيارى از دلسوزان اسلام و انقلاب و بستگانم قرار مى‌گيرم ومهم اين است كه اينبار اين تهمت ها توسط رئيس جمهور و در رسانه ملى مطرح شده است. البته در موقع مناسب انحرافات و حق‌كشى‌هاى ناگفته انتخابات و اعمال دولت نهم در اختيار مردم و تاريخ قرار خواهد گرفت،

تاريخ گواه است كه اكثريت مردم متعهد و انقلابيمان كمتر تحت تأثير خلاف‌گوئيها قرار مى‌گيرند و دليل آن آراء افتخارآميز مردم به اينجانب در آخرين انتخابات مجلس خبرگان رهبرى است و نيز خوب مى‌دانيد كه در جريان انتخابات جارى، تاكنون به خاطر مسئوليت هاى رسمى ام در رسانه ها مطلبى به نفع يا ضرر افراد و جريانهاى درگير در انتخابات نگفته‌ام و در موراد ضرورى به كلياتى مبتنى بر حضور حداكثرى مردم در پاى صندوقها و سلامت انتخابات اكتفا كرده‌ام و رسماً گفته‌ام برنامه شركت در انتخابات ندارم.

چهار نامزد موجود براى آمدن به صحنه با اطلاع از نظر و سياست اينجانب از من نظر نخواسته‌اند و بعد از نامزدى هم از اينجانب درخواست حمايت نكرده‌اند و اگر هم در جلساتى بهم رسيده باشيم، چيزى جز همان كليات فوق‌الذكر را از من نشنيده‌اند و اگر حزب يا گروهى در مورد جهت‌گيرى در انتخابات نظر خواسته‌اند، گفته‌ام براساس آيين‌نامه خود عمل كنند و حقيقتاً آنها با تصميم‌خودشان و همكارانشان در صحنه‌اند و عمل مى‌كنند و انصافاً تهمت دست‌نشانده بودن آنان ستم و بى‌حرمتى غيرقابل توجيه است.

بجاست كه به اين حقيقت هم توجه شود كه احتمالاً عوامل دولت از نظر اينجانب مطلعند كه من ادامه وضع موجود را به صلاح نظام و كشور نمى‌دانم و خود جناب‌عالى هم از اين نظر من مطلعيد و دلايل آن را هم مى‌دانيد. ولى اين نظر را رسانه‌‌اى نكرده‌ام و خود عوامل دولت در اين مورد بزرگ‌نمايى كرده‌اند كه هدف بزرگ‌نمايى در آن مناظره روشن شد.

با اينهمه بر فرض اينكه اينجانب صبورانه به مشى گذشته ادامه دهم، بى‌شك بخشى از مردم و احزاب و جريانها اين وضع را بيش از اين بر نمى‌تابند و آتش‌فشانهايى كه از درون سينه‌هاى سوزان تغذيه مى‌شوند، در جامعه شكل خواهد گرفت كه نمونه‌هاى آن را در اجتماعات انتخاباتى در ميدانها، خيابانها و دانشگاهها مشاهده مى‌كنيم.

اگر نظام نخواهد يا نتواند با پديده‌هاى زشت و گناه‌آالودى مثل تهمت ها ؛ دروغ‌ها و خلاف‌گوييهاى مطرح شده در آن مناظره برخورد كند و اگر مسئولان اجراى قانون نخواهند و يا نتوانند به تخلّف‌هاى صريح خلاف قانون در اعلان افراد به عنوان فاسد كه فقط بعد از اثبات تخلّف در دادگاه قابل اعلان است، رسيدگى كنند و اگر فردى در موقعيت رياست جمهورى بدون مراعات ‌شأن منصب مقدسش خود را مجاز به ارتكاب چنين گناهان كبيره و اخلاق‌شكن عليرغم سوگند به مراعات شرع و قانون بداند، چگونه مى‌توانيم خود را از پيروان نظام مقدس اسلامى بدانيم؟

رهبرى معظم انقلاب؛

اكنون كه امام راحل (ره) آن پير فرزانه و حلّال مشكلات و ملجاء همه و يار صبور و ديرينه هر دوى ما آيت‌الله شهيد مظلوم دكتر بهشتى و بسيارى از همسنگران قديم كه يا به فيض عظماى شهادت رسيدند و يا به ديار باقى شتافتند ؛ در بين ما حضور ندارند، شما مانده‌ايد و من و معدودى از ياران و همفكران قديم. از جناب‌عالى با توجه به مقام و مسئوليت و شخصيت‌تان انتظار است براى حل اين مشكل و براى رفع فتنه‌هاى خطرناك و خاموش كردن آتشى كه هم اكنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه كه صلاح مى‌دانيد اقدام مؤثرى بنماييد و مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن شويد.

لذا در فرصت باقى‌مانده ضرورى به نظر مى‌رسد خواسته حق حضرت‌عالى و مردم در خصوص انجام انتخاباتى سالم و پرابهت و حداكثرى تحقق يابد. كارى كه مى‌تواند عامل نجات كشور از خطر و باعث تحكيم وحدت ملى و اعتماد عمومى باشد و فتنه‌گران نتوانند با حدس و گمان نصّ پيامتان در مشهد و در مرقد امام راحل را با هوس خود تحريف كنند و با ناديده گرفتن قانون، بنزين بر آتش‌افروخته بريزند.

سرچشمه شايد گرفتن به بيل چوپر شد نشايد گرفتن به پيل

دوست، همراه، و هم سنگر ديروز، امروز و فردايتان

اكبر هاشمى رفسنجانى
XS
SM
MD
LG