لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

روحانی: دولت نمی ‌تواند درباره افزایش جمعیت تصمیم گیری کند


حسن روحانی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ایران
حسن روحانی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ایران
حسن روحانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید محمود احمدی ‌نژاد بر افزایش جمعیت ایران را به باد انتقاد گرفته و گفته است هر زمان مشکل بیکاری جمعیت فعلی حل شد، آن وقت می ‌توان به افزایش جمعیت فکر کرد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ایران در گفت‌ و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «بعضی‌ها می‌گویند ایران استعداد بالایی دارد و از منابع زیادی برخوردار است. این حرف درست است... اما نکته در اینجاست که ما با همین ایران غنی هم نتوانسته‌ایم مسئله بیکاری را حل کنیم.»

وی افزود: « هر وقت مشکل بیکاری حل شد و مردم دیگر احساس نکردند معضلی به نام بیکاری وجود دارد آن وقت می‌شود به مسئله افزایش جمعیت فکر کرد و بررسی کرد که آیا میزان جمعیت کافی است یا کافی نیست.»

اظهارات آقای روحانی در حالی بیان شده است که رییس جمهور ایران به ویژه در یک سال اخیر بارها بر افزایش جمعیت تأکید کرده و گفته است که ایران قابلیت گنجایش ۱۵۰ میلیون نفر را دارد.

آقای احمدی‌نژاد همچنین در انتقاد از تأکید بر داشتن فرزند کمتر، گفته است: «عده‌ای که خودشان را جای خدا نشانده‌اند با محاسبات مادی و محدود خود چنین عنوان می‌کنند که مثلا وجود دو بچه برای زندگی کافی است در حالی که بر اساس آموزه‌های دینی میراثی ارزشمندتر از فرزندان صالح وجود ندارد و زندگی بدون خانواده فاقد لذت و شیرینی است.»

وی همچنین در آبان ماه نیز کنترل جمعیت را «دستور غربی‌ها» و «یکی از اشتباهات بزرگ» دانست و با اعلام «چند برابر» شدن سطح رفاه و آسایش تأکید کرد: «روزی از ناحیه خداوند است. البته ما نیز باید تلاش کنیم. روزی می‌آید و این نیست که ما نسلمان را بکشیم که بیشتر مصرف کنیم.»

آقای احمدی نژاد در جایی دیگر با اظهار اینکه «بسیاری از نخبگان و دانشمندان از خانواده‌‌های پر جمعیت بوده» گفت: «زمانی که خانواده‌ای شش فرزند دارد باعث کلنجار رفتن آن‌ها و رشد استعدادهایشان می‌شود.»

حسن روحانی در واکنش به این اظهارات گفت: پیش از این رشد جمعیت بالای سه درصد موجب بروز نگرانی‌هایی شده بود که در نهایت به تصویب قانون تنظیم خانواده و تبلیغ برای فرزند کمتر منجر شد و همین امر موجب شد که رشد جمعیت از «حدود سه درصد به زیر دو درصد» برسد.

وی افزود: «در حال حاضر تعداد بیکاران ما خیلی زیاد است و نرخ بیکاری در سطح شهرها در حدود ۳۰ درصد است. حال اگر تصور کنیم قانونی به نام قانون تنظیم خانواده وجود نداشت آن وقت مسلما هم تعداد جمعیت نسبت به وضع کنونی بسیار بیشتر بود و هم نرخ بیکاری بالاتر بود.»

این عضو بلندپایه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه سیاست‌ها جمعیتی کشور تنها بر اساس نظر رهبر ایران تغییر می‌کنند، گفت: «نه تنها دولت نمی‌تواند در رابطه با میزان جمعیت کشور تصمیم‌گیری کند بلکه حتی مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند در این رابطه تصمیم‌گیری کند.»

وی اظهار داشت: « (این) مسئله‌ای است که باید به عنوان سیاست‌های کلی نظام بحث شود و مقام معظم رهبری باید در رابطه با آن تصمیم‌ گیری‌کند و سخن مقام معظم رهبری در این رابطه مبنا است و دولت هم بر اساس سیاست‌های کلی نظام باید وارد عمل شود.»
XS
SM
MD
LG