لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

پیشنهاد یوکیا آمانو برای اعزام هیئت ویژه به ایران


یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با ارسال نامه‌ای به بالاترین مقام اتمی جمهوری اسلامی، خواستار اعزام هیئت ویژه‌ای به ایران و مذاکره با تهران در خصوص آخرین گزارش آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو روز پنج‌شنبه و در نخستین روز از نشست دو روزه شورای حکام آژانس گفت که ۱۱ آبان‌ماه در نامه‌ای به فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، خواستار اعزام هیئتی از مقامات سطح بالا به ایران شده است.

او ابراز امیدواری کرد که این دیدار بتواند به روشن‌سازی برخی مسائل مورد نظر آژانس کمک کند.

وی تأکید کرد که چنین مأموریت‌هایی باید به دقت برنامه‌ریزی شوند تا بتوانند به شفاف‌سازی مسائلی که در گزارش اخیر آژانس مطرح شده‌اند کمک کنند.

یوکیا آمانو در تازه‌ترین و مفصل‌ترین گزارش خود از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی آورده است که ایران روی طراحی بمب اتمی کار کرده و هنوز هم «ممکن است» در حال انجام چنین تحقیقاتی باشد؛ جمهوری اسلامی مفاد این گزارش را تکذیب کرده است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با تأکید بر تمایلش به ورود به مذاکره با جمهوری اسلامی گفت: «از ایران می‌خواهم که به طور اساسی و بدون تأخیر با آژانس همکاری کند و در مورد امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه اتمی خود توضیحات لازم را بدهد.»

ایران تا این لحظه به این نامه پاسخ مشخصی نداده است.

با این‌حال علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه گفت: «قرار شد نامه‌ای تحلیلی با پاسخ‌های منطقی و استدلالی درخصوص گزارش اخیر آمانو تهیه و ارسال کنیم.»

پیشنهاد آقای آمانو به ایران در حالی مطرح شده است که انتظار می‌رود مسئله هسته‌ای ایران بخش اعظم نشست دو روزه شورای حکام آژانس در وین را به خود اختصاص دهد.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در وین،‌ انتظار می‌رود که ۳۵ عضو شورای حکام در این نشست ایران را «به شدت» محکوم کنند و به جمهوری اسلامی فرصت دهند که تا نشست بعدی شورای حکام که در ماه مارس ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد، «واکنش معناداری» به گزارش آژانس بدهد.

به دنبال گزارش آژانس، آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار شدت یافتن فشارها بر جمهوری اسلامی شدند، اما چین و روسیه که دارای روابط تجاری گسترده با ایران هستند، رویکرد محتاطانه‌ای در قبال ایران در پیش گرفته‌اند.

این دو کشور که هر دو دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، تأکید کرده‌اند که با اعمال تحریم‌های شدید‌تر این شورا علیه ایران موافقت نخواهند کرد.

با این‌ حال علی‌رغم لزوم اتفاق نظر هر پنج عضو شورای امنیت برای به تصویب رسیدن قطعنامه از سوی این شورا، قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نهایی شدن تنها نیازمند رأی اکثریت است؛ اگرچه برخی کارشناسان بر این باورند که به تصویب رسیدن قطعنامه آژانس می‌تواند آغاز‌گر شکاف بین اعضای آژانس باشد.

وزیر دفاع اسرائیل: به تحریم‌ها علیه ایران خیلی خوشبین نیستم

روز پنج‌شنبه همچنین، در آستانه آغاز نشست شورای حکام، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد که نسبت به چشم‌اندازهای تحریم‌های تازه‌تر علیه ایران «خیلی خوشبین نیست».

ایهود باراک که در اتاوا، پایتخت کانادا، حضور داشت با این ‌حال خاطرنشان کرد که اسرائیل در تلاش است تا رهبران خارجی را به اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران ترغیب کند.

وی تأکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران تنها تهدیدی برای اسرائیل محسوب نمی‌شود و برنامه‌ای است علیه نظم جهانی.

وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به نشست روز پنج‌شنبه آژانس گفت: «ما نباید کشوری نالان و به ترس آمده به نظر بیاییم، تنها باید تأکید کنیم که ایران چالشی را پیش پای تمام جهان قرار داده است... و جهان باید اقدام کند.»

آقای باراک روز پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «هیچ‌ گزینه‌ای نباید از روی میز برداشته شود، این رویکردی است که اروپا و آمریکا هم در پیش گرفته‌اند، با این‌حال من فکر می‌کنم در این مرحله نباید توضیح بیشتری در این مورد بدهم.»

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران در رسانه‌های مختلف منتشر شده بود و برخی از مقام‌های اسرائیل نیز از نزدیک شدن به گزینه نظامی خبر داده بودند.

با این‌حال ایهود باراک و شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، پس از آن تأکید کرده بودند که نیازی نیست برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی، به حمله نظامی متوسل شد.

لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، نیز اخیرا هشدار داده بود هرگونه حمله احتمالی به ايران می‌تواند برای منطقه پيامدهای جدی در پی داشته باشد، بدون اين که بتواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG