لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

چند سازمان هالیوودی بازداشت سینماگران ایرانی را محکوم کردند


تعدادی از سینماگرانی که اواخر شهریورماه بازداشت شدند- ردیف بالا از راست:مجتبی‌ میرطهماسب، هادی آفریده، محسن شهرنازدار
ردیف پایین: ناصر صفاریان، کتایون شهابی
تعدادی از سینماگرانی که اواخر شهریورماه بازداشت شدند- ردیف بالا از راست:مجتبی‌ میرطهماسب، هادی آفریده، محسن شهرنازدار ردیف پایین: ناصر صفاریان، کتایون شهابی
چند سازمان سینمایی هالیوودی روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌های جداگانه، نسبت به بازداشت اخیر پنج مستندساز و یک تهیه کننده ایرانی و همچنین احکام صادر شده برای جعفر پناهی و مرضیه وفامهر ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار آزادی سینماگران زندانی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیات مدیره «موشن پیکچر»، هیات دبیران تدوین‌گران سینمای آمریکا، هیات رییسه جامعه آمریکایی فیلم‌برداران، صنف کارگردانان آمریکایی، انجمن بین‌المللی فیلم مستند، صنف تولیدکنندگان آمریکا، صنف بازیگران سینما و صنف نویسندگان سینمایی آمریکا با صدور بیانیه‌های خود ضمن اعلام حمایت خود از این هنرمندان سینمایی، خواستار آزادی فوری آن‌ها شده‌اند.

هیات مدیره «موشن پیکچر» که اهدای جوایز اسکار را برعهده دارد، در بیانیه خود تأکید کرده است سینماگران بازداشت شده صرفا هنرمند هستند و نه مبارزان سیاسی. این مدیران به نیابت از بیش از شش هزار هنرمند بین‌المللی عضو این سازمان، خواستار «امنیت، آزادی و بازگشت» شش فیلمساز دستگیر شده به کار فیلم‌سازی شده است.

سازمان تدوین‌گران سینمای آمریکا نیز که بیش از ۵۰۰ تدوین‌گر از سرتاسر جهان در آن عضویت دارند در بیانیه خود آورده است: «به عنوان قصه‌گو، فکر می‌کنیم که بازداشت همکاران هنرمند ما به دلیل ابراز عقیده، پرده‌برداری از حقیقت و پیگیری حقیقت هرچند بحث‌برانگیز، داستانی است که دیگر نباید در قرن ۲۱ بازگو شود.»

صنف کارگردانان آمریکا که نماینده ۱۴ هزار و پانصد کارگردان از سرتاسر جهان است نیز ضمن محکوم کردن بازداشت‌ سینماگران، زندانی کردن این هنرمندان را «بی‌پایه و ظالمانه» خوانده است.

این صنف با اشاره به این‌که سال گذشته نیز به رای دادگاه صادر شده برای جعفر پناهی معترض بوده، افزوده است: «ما عمیقا نگرانیم که نه تنها حکم بازداشت جعفر پناهی به قوت خود باقیست، بلکه دولت ایران همچنان به بازداشت بی‌دلیل فیلم‌سازان و دیگر هنرمندان ادامه می‌دهد.»

صنف تولید‌کنندگان سینمایی آمریکا با بیش از چهار هزار و هشتصد عضو نیز در بیانیه خود ضمن «غیر قابل قبول» خواندن این بازداشت‌ها، تأکید کرده است که این سینماگران از «همدردی، احترام و حمایت» این صنف برخوردارند.

همچنین صنف نویسندگان سینمایی آمریکا در بیانیه خود آورده است: «ما از دولت ایران می‌خواهیم که به یاد داشته باشد این افراد هنرمند هستند، نه دشمن سیاسی... هیچ ‌چیز خطرناک‌تر از به خاموشی کشاندن هنر در یک جامعه نیست. به همین دلیل ما از دولت ایران می‌خواهیم تا فیلم‌سازان خود را آزاد کند و به آن‌ها اجازه دهد تا همچون گذشته و همانند اکثریت همکاران هنرمندشان در دیگر نقاط جهان، آزادانه زندگی کنند و آزادانه به فعالیت بپردازند.»

مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، ناصر صفاریان، شهنام بازدار، محسن شهرنازدار (همگی مستندساز) و کتایون شهابی (تهیه‌کننده)، اواخر شهریورماه به اتهام «جاسوسی و فروش فیلم به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی» دستگیر و روانه زندان شدند. این در حالی است که مدیر بخش بی‌بی‌سی فارسی تأکید کرده است که بی‌بی‌سی فارسی همکاری در داخل ایران ندارد.

در این میان انجمن مستندسازان سینمای ایران، اواسط مهرماه از آزادی ناصر صفاریان، محسن شهرنازدار و هادی آفریده با سپرد وثیقه خبر داده است.

این در حالی است که مرضیه وفامهر نیز که از اوایل تیرماه در بازداشت به سر می‌برد، به تازگی به «یک‌سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق» محکوم شده است.

در عین حال دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز به تازگی حکم شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت کاری جعفر پناهی را تأیید کرده است.

این بازداشت‌ها بارها از سوی سازمان‌های بین‌المللی مختلف محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG