لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

برادر چاوز: در انتخابات آینده، استفاده از گزینه نظامی منتفی نیست


آدان چاوز، بردار هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
آدان چاوز، بردار هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
در حالی که حدود دو هفته است که رئیس جمهور ونزوئلا، به دنبال عمل جراحی، در کوبا بستری است و همین امر موجب گمانه‌زنی‌هایی پیرامون وخامت حال وی شده، برادر آقای چاوز می‌گوید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، نباید در صورت لزوم، گزینه مبارزه نظامی را منتفی دانست.

به گزارش آسوشیتد پرس، آدان چاوز، برادر بزگتر هوگو چاوز، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد قدرت حاکم این است که از طریق انتخابات بر رقبای خود غلبه کند اما حامیان دولت باید آماده باشند تا در صورت لزوم دست به اسلحه ببرند و تأکید کرد: «ما به عنوان انقلابیونی اصیل، نمی‌بایست گونه‌های دیگر مبارزه را فراموش کنیم.»

انتخابات ریاست جمهوری آینده ونزوئلا، دسامبر ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد و پیشتر هوگو چاوز اعلام کرده بود که پیروز انتخابات آینده است.

آدان چاوز که پیشتر در دانشگاه فیزیک تدریس می‌کرد با نقل قول از چه گوارا، انقلابی نامدار آرژانتینی، روز یکشنبه با اشاره با انتخابات سال آینده گفت: «این غیر قابل توجیه است که خودمان را تنها به انتخابات محدود کنیم و به دیگر گونه‌های مبارزه، از جمله مبارزه مسلحانه، فکر نکنیم.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که به نوشته خبرگزاری‌ها، هوگو چاوز پس از سفر به کوبا، در تاریخ ۲۰ خرداد ماه به علت «آبسه لگن خاصره» تحت عمل جراحی قرار گرفت.

از آن زمان آقای چاوز که معمولاً به طور مکرر در رسانه‌ها ظاهر می‌شود، تنها یکبار در تاریخ ۲۲خردادماه به صورت تلفنی با تلویزیون دولتی ونزوئلا صحبت کرده و پس از آن دیگر در هیچ رسانه‌ای حضور پیدا نکرده و سخنی نگفته است.

با این‌حال اعضای دولت در این مدت بارها تأکید کرده‌اند که حال آقای چاوز رو به بهبودی است و وی به زودی به کشور باز می‌گردد.

علیرغم اظهارات دولت، عدم حضور شخص آقای چاوز در رسانه‌ها موجب شده تصوراتی در خصوص بحرانی بودن وضعیت سلامت وی ایجاد شود و برخی نیز از خودداری هوگو چاوز از دادن اطلاعات در مورد حال جسمانی‌اش انتقاد کرده‌اند.

یکی از قانونگذاران ونزوئلا در این خصوص گفته است که طبق قانون اساسی، آقای چاوز باید در مورد وضعیت سلامت و درمانش به مردم اطلاع داده و به سوالات آنان پاسخ دهد.

همچنین برخی دیگر نیز می‌گویند که طبق قانون اساسی، آقای چاوز نمی‌تواند از راه دور حکمرانی کند و باید اداره کشور را به فرد دیگری واگذار کند.

بر طبق قانون اساسی ونزوئلا، در نبود رئیس‌جمهور، معاون اول وی باید به طور موقت و برای ۹۰ روز مسئولیت اداره کشور را به عهده بگیرد و در صورت فوت نابهنگام رئیس جمهور، معاون اول به عنوان رئیس جمهور شناخته خواهد شد و در مدت باقیمانده از ریاست جمهوری، به اداره کشور خواهد پرداخت.
XS
SM
MD
LG