لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

چاوز: تحریم‌های بین المللی به روابط تجاری ایران و ونزوئلا آسیب زده است


هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در کنار محمود احمدی‌نژاد
هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در کنار محمود احمدی‌نژاد
هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، می‌گوید که تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، موانعی را بر سر مراودات و همکاری‌های تجاری ایران و ونزوئلا ایجاد کرده است.

آقای چاوز گفت که تحریم‌ها بر فعالیت‌های کارخانه مشترک خودروسازی ایران و ونزوئلا (ونیراتو) تأثیر گذاشته و افزود که «به دلیل موانع ایجاد شده»، وارد کردن برخی قطعات از ایران و حتی انتقال بدهی‌های مالی ونزوئلا به ایران نیز دشوار است.

اظهارات رییس جمهوری ونزوئلا در حالی مطرح می شود که خبرگزاری‌های ایران، اوایل بهمن‌ماه، از بدهی ۱۱۶ میلیون دلاری ونزوئلا به شرکت‌های خودروسازی ایرانی خبر داده و تأکید کردند که به دلیل تأخیر در انتقال پول، ارسال محموله مورد نیاز کارخانه «ونیراتو» با مشکلاتی همراه بوده است.

شرکت مونتاژ خودروی «ونیراتو» در سال ۲۰۰۵ به صورت مشترک از سوی ایران و ونزوئلا در کاراکاس تاسیس شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری ونزوئلا روز شنبه اعلام کرد که با توجه به موانع و کمبود قطعات، سطح تولید این کارخانه نسبت به گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، تولید خودرو در کارخانه ونیراتو از فوریه تا دسامبر ۲۰۱۱، سه هزار و ۶۲۵ دستگاه بوده است.

آقای چاوز در حالی از تاثیر ناگوار تحریم‌های غرب بر روابط تجاری ایران و ونزوئلا خبر می‌دهد که این دو کشور در سال های اخیر روابط تجاری خود را گسترده‌تر کرده‌اند.

از جمله فعالیت‌های تجاری مشترک تهران و کاراکس می‌توان به همکاری شرکت‌های ایرانی در ساخت منازل دولتی در ونزوئلا و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در راه‌اندازی کارخانه تراکتورسازی و کارخانه فرآورده‌های لبنی اشاره کرد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، که به گفته آن‌ها دارای ابعاد نظامی است، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.

با این‌‌حال ونزوئلا حامی برنامه هسته‌ای ایران است و در همراهی با جمهوری اسلامی، تاکید دارد که غرب هیچ مدرکی برای اثبات ادعای تسلیحاتی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد.
XS
SM
MD
LG