لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

درخواست ۳۶۰ هنرمند برای جلوگیری از تخریب دو بنای تاریخی در تهران


«خانه اتحادیه»، محل ساخت سریال تلویزیونی «دایی جان ناپلئون». این مکان همراه با دو مکان دیگر، مردادماه سال جاری از فهرست آثار ملی خارج شد.
«خانه اتحادیه»، محل ساخت سریال تلویزیونی «دایی جان ناپلئون». این مکان همراه با دو مکان دیگر، مردادماه سال جاری از فهرست آثار ملی خارج شد.
۳۶۰ سینماگر و هنرمند ایرانی در نامه‌ای خطاب به شهردار تهران، از وی خواستند از تخریب دو مکان تاریخی «خانه اتحادیه» و خانه پدر پروین اعتصامی که مردادماه سال جاری از فهرست آثار ملی خارج شده‌اند، جلوگیری کند.

به گزارش سایت‌های خبری ایران، در این نامه که به امضای هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی،‌ جعفر پناهی، منیژه حکمت، مهران مدیری، رخشان بنی‌اعتماد، گلاب آدینه، ناصر تقوایی، جمشید مشایخی، مرضیه برومند، علی نصیریان، رویا تیموریان و پرویز پرستویی رسیده، آمده است که بیم آن می‌رود این دو بنای تاریخی «با دریافت مجوز از شهرداری یا سازمان‌های دیگر»، تخریب شده و به شکل دیگری در‌ آیند.

امضاءکنندگان این نامه که اشامی صابر ابر، نگار جواهریان، پوران درخشنده، داود رشیدی، بهاره رهنما، سروش صحت، منصور ضابطیان و بهروز افخمی نیز در میان آنها به چشم می‌خورد، خطاب به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، با اشاره به ارزش این بناها و اقدامات شهرداری تهران در جهت «تعمیر و نوسازی بخشی از ساختمان‌های قدیمی» خیابان لاله‌زار، از وی درخواست کرده‌اند تا با مد نظر قرار دادن بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری، «نسبت به جلوگیری از تخریب این بخش ارزشمند میراث ملی» ایران اقدام نماید.

بر اساس بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری، «تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد و غیره» از جمله وظایف شهرداری‌ها بر شمرده شده است.
خانه‌ی پدری پروین اعتصامی واقع در بافت تاریخی عودلاجان تهران

درخواست هنرمندان از شهرداری برای جلوگیری از تخریب این دو بنای تاریخی در حالی صورت گرفته است که از اوایل سال ۱۳۸۹ تا کنون بیش از ۳۰ اثر تاریخی از فهرست آثار ثبت شده ملی خارج شده‌اند.

در این میان، «خانه صداقت» واقع در محله منیریه تهران که به دوران قاجار تعلق داشت، اوایل مردادماه از فهرست آثار ملی خارج و چندی پس از آن توسط مالکان آن تخریب شد.

سه بنای تاریخی خانه پدری پروین اعتصامی واقع در بافت تاریخی عودلاجان تهران، خانه «اتحادیه» (محل ساخت سریال دایی‌جان ناپلئون) در خیابان لاله‌زار و «سرای میخ‌چی» در شهر رشت نیز اواسط مرداد ماه به درخواست مالکان این سه مکان و با حکم دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شدند.

همان زمان، مسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نسبت به روند رو به رشد خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی ابراز نگرانی کرد و گفت که مراتب به کمیسیون فرهنگی مجلس، هیات دولت و شورای نگهبان گزارش شده، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

وی در عین حال اجرای حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری را «یک قانون و لازم‌الاجرا» دانست و گفت: «میراث فرهنگی توان استقامت در ارتباط با بحث آرای دیوان را ندارد... شاید خواست و اراده ملی بتواند جلوی این قضیه بایستد و این تهدید مهم را از آثار تاریخی دفع کند.»

علیرغم این موانع، با توجه به این‌که طبق اساسنامه سازمان میراث فرهنگی که سال ۱۳۶۶ تنظیم شده است این سازمان متولی حفظ میراث فرهنگی شناخته می‌شود، برخی بر این باورند که سازمان میراث فرهنگی با خریداری آثار تاریخی، می‌تواند از تخریب آن‌ها جلوگیری کند.

با این‌حال دی‌ماه ۱۳۸۹ آقای علویان صدر در این خصوص گفت که «هیچ اثری را نمی‌خریم، مگر نفایس»؛ و حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی هزینه خرید تمامی خانه‌های تاریخی را فراتر از بودجه تعلق گرفته به این امر دانست و گفت: «خرید خانه‌های تاریخی اصلا درست نیست و قرار نیست که مسئول میراث فرهنگی تنها دولت باشد.»
XS
SM
MD
LG