لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

ایران دست داشتن در طرح ترور سفیر اسرائیل در باکو را رد کرد


سفارت جمهوری اسلامی در باکو ارتباط نهادهای امنیتی ایران با یک گروه تروریستی دستگیر شده در جمهوری آذربایجان را کذب خواند.

پیشتر آذربایجان از ناکام ماندن طرح ترور سفیر اسرائیل در این کشور خبر داده و تأکید کرده بود که ایران نیز در این طرح دست داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای متهم شدن نهادهای امنیتی ایران به دست داشتن در طرح ترور سفیر اسرائیل در باکو را «سناریویی» ساخته و پرداخته اسرائیل و آمریکا دانست که «روابط دو کشور را مورد هدف قرار داده است».

اوایل بهمن‌ماه وزارت امنيت ملی آذربايجان در اعلاميه‌ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که از طرف اشخاصی وابسته به وزارت اطلاعات ايران برنامه‌ريزی شده بود.

تلويزيون دولتی آذربايجان، آن زمان با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، گزارش داد که رهبر اين گروه به نام «بالاقارداش داداش‌اف»، شهروند جمهوری آذربايجان، هم‌اکنون در شهر اردبيل ايران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ايران همکاری دارد.

بنا بر گزارش وزارت امنيت ملی آذربايجان، این شخص رهبری طرح ترور برخی اشخاص خارجی در جمهوری آذربایجان، از جمله سفیر اسرائیل و مديران مرکز آموزشی يهوديان در باکو را بر عهده داشت.

سفارت جمهوری اسلامی در باکو در بیانیه خود با تکذیب نقش داشتن ایران در هر گونه طرح ترور ابراز اطمینان کرده است که مردم آذربایجان «این‌گونه سناریوها را در چارچوب سیاست اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی غرب ارزیابی می‌‌کنند».

به دنبال رسانه‌ای شدن توطئه ترور سفیر اسرائیل در باکو، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، پنجم بهمن‌ماه، از اقدامات پیشگیرانه دولت آذربایجان تشکر کرد.

به گزارش دفتر آقای پرز، رئیس جمهوری آذربایجان در واکنش به این اظهارات، اعلام کرد که توطئه ترور اخیر نشان می‌دهد آذربایجان «در منطقه‌ دشوار و خطرناکی» حضور دارد.

الهام علی‌اف در ادامه ضمن تأکید بر این‌ که کشورش فارغ از قومیت و مذهب از شهروندانش محافظت می‌کند، افزود که آذربایجان به همکاری خود با اسرائیل، به ویژه در خصوص مسائل امنیت داخلی، ادامه می‌دهد.

باکو در سال‌های اخیر چندین بار از دستگیری گروه‌های جنايتکار «مرتبط با ايران» در رابطه با طرح ترور مقامات و شهروندان اسرائيلی در جمهوری آذربایجان خبر داده است.

روابط ايران و آذربايجان در ماه‌های اخیر هر چه بيشتر رو به سردی نهاده است.

اواسط آذرماه قتل یکی از نویسندگان آذربایجانی منتقد اسلام که پیشتر فتوای قتل وی از سوی یکی از مراجع تقلید ایران صادر شده بود انتقادهایی را متوجه ایران کرد.

پس از آن اخراج نماینده صدا و سیمای جمهوری اسلامی در باکو اعتراض‌هایی را از سوی ایران به همراه داشت.

اخیرا نیز ۲۰ سايت اينترنتی ارگان‌های رسمی آذربايجان توسط هکرها برای مدتی از کار انداخته شد که به گفته وزير ارتباطات و اطلاعات آذربايجان ۱۹ مورد از این حمله‌های اينترنتی از داخل ایران هدایت شده بودند.
XS
SM
MD
LG