لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

دستگیری یک هکر ۱۴ ساله در ایران


کافی‌نتی در تهران
کافی‌نتی در تهران
رئیس پلیس تولید و فضای تبادل اطلاعات جمهوری اسلامی، فتا، روز دوشنبه با اعلام خبر دستگیری یک هکر ۱۴ ساله، اعلام کرد که روزانه ۳۶ سایت در ایران مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمال هادیانفر در این نشست ضمن اعلام خبر دستگیری یک هکر ۱۴ ساله، توضیح داد: «۶۴ درصد مجران (اینترنتی) بین ۱۷ تا ۲۵ سال، ۳۲ درصد بالای ۲۵ سال و چهار درصد نیز زیر ۱۷ سال سن دارند.»

وی همچنین افزود که «۸۹ درصد» مجرمان در فضای مجازی را مردان و ۱۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس پلیس فتا در ادامه با اعلام این‌که روزانه «۳۶ سایت» در ایران هک می‌شوند، اظهار کرد که ۷۳ درصد از سایت‌های دولتی دارای ضعف امنیتی هستند و همچنین متذکر شد که «۶۰ درصد از بانک‌های دولتی» و «۴۰ درصد از بانک‌های خصوص» نیز از نواقص امنیتی رنج می‌برند.

به گفته رئیس پلیس فتا «در سه ماهه نخست سال جاری سه هزار و ۴۰۰ سایت، در سه ماهه دوم سه هزار و ۵۰۰ سایت و در سه ماهه سوم پنج هزار و ۸۴۰ سایت» در ایران هک شده‌اند.

پیش از این مدیر کمپانی گوگل از «استعداد غیر منتظره» ایران در جنگ سایبری سخن به میان آورده و گفته بود: «ایرانی‌ها، به دلایلی که به درستی برای ما روشن نیست، به طور غیرمنتظره‌ای در جنگ سایبری با استعداد هستند... بنابراین به وضوح ایرانی‌ها در آینده، تهدیدی برای امنیت سایبری به شمار خواهند رفت.»

کمال هادیانفر روز دوشنبه همچنین حفاظت از «هویت » و «اقتدار ملی» را از جمله وظایف پلیس فتا دانست و گفت این پلیس برای شناسایی جرایم سایبری به گشت زنی شبانه‌روزی در اینترنت مشغول است.

در راستای کنترل فضای مجازی در ایران، وزارت ارتباطات ایران نیز برنامه راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت را به جریان انداخته است؛ طرحی که به گفته این وزارت‌خانه تا پایان سال ۱۳۹۴ به طور کامل اجرایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات مردادماه سال جاری جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور را یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت دانست.

بر اساس قانون پنجساله برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است «با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور»، نسبت به ایجاد و توسعه «شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار» اقدام کند و تا پایان این برنامه، «۶۰ درصد خانوارها و کلیه کسب و کارها» باید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.

به گفته رئیس پلیس فتا میزان کاربران اینترنت در ایران در حال حاضر «۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر» است. این در حالی است که روزنامه دنیای اقتصاد اواسط دی‌ماه بر اساس «نتایج طرح‌آمارگیری از کاربران اینترنت در سال ۱۳۸۹ توسط مرکز آمار ایران» تعداد کاربران این شبکه در ایران را «۱۱ میلیون نفر» اعلام کرده و تأکید کرده بود که «۸۵ درصد» مردم ایران به اینترنت دسترسی ندارند.
XS
SM
MD
LG