لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

ایران: در سال‌های آینده چهار تا پنج رآکتور جدید می سازیم


فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران در چند سال آینده چهار تا پنج رآکتور جدید با مقاصد پزشکی و تحقیقاتی خواهد ساخت و ساخت یک سایت جدید غنی‌سازی نیز در برنامه این سازمان قرار دارد.

فریدون عباسی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با تأکید بر این‌که ساخت رآکتوری در حد توان رآکتور تهران «سه تا چهار سال» به طول می‌انجامد، تأکید کرد: «در چند سال آینده چهار تا پنج رآکتور جدید از نوع استخری با توان ۱۰ تا ۲۰ مگاوات برای تولید رادیو دارو و تحقیق و توسعه در استان‌های مختلف کشور ساخته خواهد شد.»

وی تأکید کرد که با توجه به تجربه رآکتور تهران و رشد مطالعات طراحی و طراحی‌های مهندسی، مشکلی در ساخت رآکتورهای در حد توان ۲۰ مگاوات مشابه رآکتور تهران وجود ندارد.

آقای عباسی همچنین ضمن اشاره به تداوم تولید سوخت با غنای ۲۰ درصد برای رآکتور تهران خاطر نشان کرد که این غنی سازی برای بارگذاری‌های بعدی رآکتور تهران و همچنین رآکتورهای جدید انجام خواهد شد.

به گفته جمهوری اسلامی، در حال حاضر ایران دارای دو مرکز رسمی غنی‌سازی در نطنز و فردو، در نزدیکی شهر قم است و اکنون غنی سازی اورانیوم به صورت رسمی و تحت نظارت آژانس در تأسیسات نطنز صورت می‌گیرد.

فریدون عباسی در گفت‌و‌گو با ایسنا با تأکید بر این‌که اکنون سایت فردو نیز آمادگی مجهز شدن به سانتریفیوژ را دارد، افزود که ایران پیش از نصب سانتریفیوژ فردو، آژانس را مطلع خواهد کرد.

غنی‌سازی اورانیوم در حالی در ایران ادامه دارد که کشورهای غربی خواستار توقف این فعالیت از سوی ایران هستند و معتقدند که ايران در پوشش اين فعاليت‌ها در تلاش است تا به توانايى ساخت بمب هسته‌اى دست يابد.

اورانیومی که به عنوان سوخت در رآکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورت غنی سازی بالاتر می‌تواند در ساخت بمب اتم و تسلیحات اتمی به کار گرفته شود.

ایران که تا کنون به دلیل فقدان شفاف سازی در مورد برنامه‌ اتمی خود و تعلیق نکردن غنی‌سازی اورانیوم هدف چهار دور تحریم شورای امنیت قرار گرفته است، همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ایش تأکید کرده و غنی‌سازی خود را متوقف نکرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه بار دیگر تأکید کرد که تولید سوخت با غنای ۲۰ در صد برای استفاده در رآکتور تهران متوقف نخواهد شد و افزود: «تولید سوخت تا غنای ۲۰ درصد تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است.»

وی تأکید کرد: «بحث غنی‌سازی ایران کاملا روشن و تحت نظارت دوربین‌ها و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است. بازرسان آژانس به طور مرتب از تأسیسات غنی‌سازی بازرسی‌های منظم و حتی سر زده انجام می‌دهند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در اسفندماه منتشر شد ضمن تأکید بر تداوم غنی‌سازی در ایران اعلام کرد که به اسناد و اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت‌های اتمی ایران دست یافته که ممکن است مؤید تلاش برای تولید جنگ‌افزار اتمی باشد.
XS
SM
MD
LG