لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

«خودداری» ۱.۶ میلیون خانوار ایرانی از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی گاز


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید که دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی با کمبود منابع روبرو است و «در حال حاضر ۱.۶ میلیون خانوار از پرداخت بهای گاز مصرفی خود خودداری کرده‌اند و به شرکت ملی گاز بدهکارند.»

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، عماد حسینی روز چهارشنبه با اشاره به عدم تحقق بخشی از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت، ‌از جمله خودداری «یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار» از پرداخت بهای گاز مصرفی خانگی خود اشاره کرد و گفت: «وقتی این تعداد از خانوارها بدهی‌های خود را به شرکت ملی پرداخت نمی‌کنند، به صورت طبیعی درآمدهای پیش‌بینی شده برای دولت تحقق نخواهد یافت.»

وی تأکید کرد که پرداخت ماهانه «سه هزار میلیارد» تومان یارانه نقدی به مردم در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر دولت «بیش از پنج‌ماه کسری بودجه برای پرداخت یارانه مستقیم به مردم دارد».

از فروردین‌ماه و پس از هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران، بالا بودن رقم قبض های گاز در بسیاری از نقاط کشور، اعتراض‌هایی را به همراه داشت و از همان زمان زمزمه‌هایی در فضای مجازی در مورد خودداری از پرداخت گازبها به گوش رسید.

همان زمان مصطفی کشکولی، معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز، اعلام کرد که ۳۰ درصد از مشترکان، قبض های گاز خود را پرداخت نکرده‌اند و هشدار داد که در صورت خودداری مشترکان از پرداخت گازبهای خود، گاز آن‌ها در نوبت اول ۲۴ ساعت و در نوبت دوم ۴۸ ساعت قطع می‌شود.

شرکت ملی گاز، اردیبهشت‌‌ماه سال جاری رشد بهای گاز در هفت‌ماه سال ۹۰ نسبت به پنج‌ماه سال گذشته را ۱۶.۵ درصد اعلام کرده بود، اما خبرگزاری فارس همان زمان گزارش داده بود که بهای گاز نسبت به پنج‌ماه سرد سال ۸۹ بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

«سه برابر شدن یارانه‌های نقدی»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خودداری برخی از خانوارها از پرداخت گازبها و در نتیجه کسری دولت در تأمین مبلغ یارانه‌ها گفت: «وقتی درآمدهای دولت تحقق نیافته است، چگونه می‌توان از سه برابر کردن یارانه نقدی سخن گفت؟»

وعده افزایش مبلغ یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۳۵ هزار تومان پیش از این چندین بار از سوی دولت مطرح شده بود. محمود احمدی‌نژاد شهریورماه در همایش ملی جامعه اسلامی کارگران سراسر کشور از سه برابر شدن مبلغ یارانه و توزیع «۱۲۰ هزار میلیارد تومان» یارانه نقدی در آینده خبر داد.

تا کنون شماری از نمایندگان از جمله شهباز حسن‌پور، کاظم دلخوش، محمد رضا خباز، فرهاد دلقپوش؛ چهار تن از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، محمدکریم شهرزاد و جعفر قادری؛ از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، وعده افزایش یارانه‌ها از سوی رییس دولت را غیر عملی و تورم‌زا خوانده‌اند.

برخی از این نمایندگان گفته اند که دولت از زمان هدفمندی یارانه‌ها، سهم بخش تولید از محل اجرای این قانون را پرداخت نکرده است و تأکید کرده‌اند که پیش از هر چیز لازم است سهم ۲۰ درصدی بخش تولید تأمین شود.

بر اساس توافق ابتدایی مجلس و دولت، ابتدا قرار بود از درآمد ناشی از آزادسازی قیمت‌ حامل‌های سوخت، ۵۰ درصد به یارانه‌های نقدی، ۳۰ درصد به بخش تولید و ۲۰ درصد به دولت تعلق یابد.

با این‌حال مجلس اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که به دلیل توزیع یارانه‌های نقدی بیش از سقف مد نظر مجلس، در بودجه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۹۰ کسری ایجاد شده و به همین دلیل سهم یارانه‌های نقدی به ۸۰ درصد افزایش و سهم تولید به ۲۰ درصد کاهش یافت.

در حال حاضر بر اساس آمارهای به ثبت رسیده در سایت مرکز آمار ایران، تعقداد متقاضیان دریافت یارانه نقدی به بیش از ۷۴ میلیون نفر رسیده است که از این بین، بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، حدود ۷۲.۵ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG