لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

ایران : سازمان ملل «تجاوز» هواپیمای آمریکایی را محکوم کند


یک هواپیمای RQ170
یک هواپیمای RQ170
جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیرکل ، رییس شورای امنیت و رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار محکومیت ورود هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا به حریم هوایی این کشور شد.

به گزارش واحد مرکزی خبری در این نامه آمده است: «متأسفانه دولت آمریکا در ماه‌های اخیر اقدام‌های تحریک آمیز و عملیات مخفی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده‌است، به گونه‌ای که اخیرا یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا از نوع RQ170 با نقض حریم هوایی، به عمق ۲۵۰ کیلومتری خاک ایران تجاوز کرد.»

دولت جمهوری اسلامی در این نامه ضمن اشاره به اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به «در اختیار گرفتن» این هواپیما، این اقدام را «مصداق بارز نقص تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی دولت آمریکا» دانسته و خواستار واکنش سازمان ملل در این خصوص شده است.

روز یکشنبه رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند که «یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکایی» توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مناطق مرزی شرق ایران سرنگون شده است.

به دنبال این خبر، روز پنجشنبه، نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران با انتشار تصاویر این هواپیما که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به تشریح ویژگی‌های این هواپیما پرداخت.



به گفته این نهاد سپاه پاسداران، طول دو بال این هواپیمای «تجسسی» بدون سرنشین حدود ۲۶ متر، طول بدنه آن چهار و نیم متر و ارتفاع آن یک متر و ۸۴ سانتی‌متر است.

سپاه پاسداران تأکید کرده است که این هواپیما دارای سیستم‌های پیشرفته جمع‌آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه‌های راداری مختلف است.

سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه روز پنجشنبه در خصوص ویژگی‌های این هواپیما گفت: «این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فنآوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته‌ای است که آمریکا مورد استفاده قرار می‌دهد.»

به گفته وی هواپیمای مزبور که «قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز ایران» را داشته، پس از ورود به فضای شرق ایران، «در کمین‌گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد».

علیرغم تأکید تهران بر تلاش واشینگتن برای جاسوسی بر فراز ایران با کمک این هواپیما، نیروهای ناتو در افغانستان می‌گویند این هواپیما امکان دارد یک هواپیمای شناسایی باشد که در جریان عملیاتی در غرب افغانستان به اشتباه از مسیر خود خارج شده‌است.

جمهوری اسلامی در نامه خود به رئیس شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به ورود این هواپیما به حریم هوایی ایران، نسبت به عواقب تکرار چنین اقدام‌هایی هشدار داد و تأکید کرد که «مسئولیت تأثیرات مخرب» این دست از اقدامات بر صلح و امنیت منطقه‌ای، متوجه دولت آمریکا است.

تهران از سازمان ملل خواسته است تا ضمن «محکوم کردن» این اقدام، برای جبران و توقف این روند به اقدامات روشن و موثری دست بزند.
XS
SM
MD
LG