لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

بروجردی: شرط مذاکره با عربستان، خروج نیروهای سعود‌ی از بحرین است


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
یک روز پس از اعلام آمادگی وزیر امور خارجه عربستان برای گفت‌و گو با جمهوری اسلامی ایران، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خروج نیروهای سعودی از بحرین را شرط انجام گفت‌و‌گو میان تهران- ریاض اعلام کرده است.

علاءالدین بروجردی، روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه تا پیش از حضور نیروهای عربستان در بحرین، ایران منعی برای گفت‌و‌گو با عربستان نداشت، گفت: «امیدواریم نیروهای عربستانی هرچه زودتر از بحرین خارج شوند تا شرایط برای گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور فراهم شود.»

اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از آن بیان شد که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه با اشاره به «ابراز تمایل» وزیر خارجه ایران برای مذاکره با ریاض، گفت که در صورت تمایل ایران، عربستان سعودی برای گفت‌و‌گو آمادگی دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ کویت، سعود‌الفیصل، که روابط کشورش با ایران به دنبال اعتراض گسترده مقامات ایرانی به اعزام نیروهای سعودی به بحرین برای مقابله با معترضان رو به تیرگی گذاشته است، اظهار داشت که علی‌اکبر صالحی در تماسی با وی برای گفت‌و‌گو ابراز تمایل کرده است.

وبسایت خبری «عرب نیوز» نیز در این خصوص به نقل از آقای فیصل گزارش داده که آقای صالحی در تماس با سعود الفیصل، پیشنهاد دیدار و گفت‌و‌گو در کویت را مطرح کرده است.

این وب سایت افزوده است: آقای فیصل تاکید کرده که نیازی نیست کویت وارد مذاکرات دو طرفه شود و می‌توان این گفت‌و‌گو را در عربستان برگزار کرد.

رسانه های عربی در حالی بحث ابراز تمایل آقای صالحی برای گفت‌و‌گو با عربستان را مطرح کرده‌اند که اوایل خرداد ماه، انتشار خبر سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عربستان در رسانه‌های ایران، موجی از انتقاد را در این کشور به دنبال داشت.

به دنبال انتقادهای گسترده منتقدان محمود احمدی‌نژاد از سفر احتمالی وزیر امور خارجه ایران به عربستان، علی‌اکبر صالحی با انتقاد از انتشار چنین اخباری، اعلام کرد که «فعلا» برنامه‌ای برای سفر به عربستان سعودی ندارد.

با این‌حال وزیر خارجه ایران روز چهارم تیرماه در حاشیه «اجلاس جهانی مبارزه با تروریسم» در تهران گفت: «ایران و عربستان به صورت دو جانبه هیچ‌گونه مشکل و مسئله‌ای با هم ندارند. من به مقامات عربستان سعودی اعلام کرده‌ام که با مقامات ایرانی بر سر یک میز بنشینند و تلاش کنند تا سوءتفاهم‌ها را برطرف کنند.»

این‌بار خبرگزاری مهر تاکید کرده که نه طرف ایرانی، که طرف سعودی برای آغاز مذاکرات ابراز تمایل کرده و بر همین اساس رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، خروج نیرهای سعودی از بحرین را شرط ورود به مذاکرات عنوان کرده است.

واکنش تند مقام‌های ایرانی نسبت به اعزام نیرو از سوی کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی، برای مقابله با اعتراض‌های شیعیان بحرین به تیرگی روابط میان تهران، منامه و ریاض منجر شده است و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز اعتراض ایران را «دخالت در امور داخلی» بحرین عنوان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG