لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

واکنش رامین مهمان‌پرست به انتقاد آمریکا از «حصر موسوی و کروبی»


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه «حصر موسوی و کروبی» را مسئله‌ای داخلی دانست و گفت «هیچ کشوری اجازه ندارد در آن دخالت کند.»

این در حالی است که آمريکا خواستار آزادی مهدی کروبی و ميرحسين موسوی شده است.

وی همچنین تأکید کرد که «رفتار دوگانه مقامات آمریکایی در موضوع حقوق بشر» را بزرگترین عامل تضعیف حقوق بشر است.

به گزارش خبرگزاری‌ های داخل ایران، رامین مهمان‌پرست، در واکنش به انتقاد آمریکا از ایران به دلیل زندانی کردن موسوی و کروبی گفت: «مسائل مربوط به داخل کشورمان مسئله‌ای کاملا داخلی است و هیچ کشوری اجازه ندارد در آن دخالت کند. مسائل مربوط به افراد در داخل کشور ما در چارچوب حقوقی و توسط مقامات قضایی رسیدگی می‌شود.»

وبسایت کلمه روز دوشنبه اعلام کرد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگیر شده و در زندان حشمتیه ارتش زندانی‌اند. اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی نیز در گفت‌و‌گو با رادیو فردا این خبر را تأیید کرده است.

به دنبال انتشار این خبر کاخ سفید بازداشت دو رهبر مخالفان در ایران را «غیرقابل پذیرش» خواند و خواهان آزادی آن‌ها شد.

آقای مهمان‌پرست در انتقاد از این واکنش ایالات متحده گفت: «این موضوع نمی‌تواند دستاویزی برای آمریکا و برخی کشورهای غربی باشد که فشارهایی که طی سال‌ها به ملت‌های منطقه آورده‌اند را فرافکنی کنند و با عوض کردن صورت مسئله سعی کنند توجه افکار عمومی را به موضوعات غیر واقعی انحراف دهند.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین در واکنش به اظهارات روز گذشته وزیر خارجه ایالات متحده در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، آمریکا را به داشتن «رویکرد و سیاست رفتار دوگانه مقامات آمریکایی در موضوع حقوق بشر» متهم کرد و آن را بزرگترین عامل تضعیف اصل حقوق بشر دانست.

هیلاری کلینتون، روز دوشنبه در مجمع حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی «سیاست خشونت در خارج از مرز و حکومت استبدادی در درون مرز را دنبال می‌کند».

وی همچنین گفت: «چرا مردم باید در طرابلس حق اعتراض داشته باشند ولی حق اعتراض در تهران از مردم گرفته می‌شود؟ فقدان حقوق بشر در ایران خشم آور است و مستحق محکومیت از سوی تمامی کشورهایی است که مدافع آزادی و عدالت هستند.»

رامین مهمان‌پرست در واکنش به این اظهارات گفت: «همه اظهارات کلینتون در دوماه گذشته را به خاطر دارند که چگونه از مبارک (رئیس جمهور برکنار شده مصر) حمایت می‌کرد و همه شاهدیم که نظامیان آمریکا چگونه مردم بیگناه افغانستان را به خاک و خون می‌کشند.»

وی همچنین مقامات آمریکایی را به «دفاع ظاهری از حقوق بشر» متهم کرد و افزود که این رویکرد ایالات متحده موجب «مضحکه» شدن حقوق بشر در دنیا شده است.
XS
SM
MD
LG