لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۱

ابراز نگرانی ایران از امضای پیمان همکاری میان آمریکا و افغانستان


رامین مهمانپرست،سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
رامین مهمانپرست،سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن ابراز نگرانی از امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان آمریکا و افغانستان می‌گوید این توافقنامه به نا‌امنی و بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان دامن می‌زند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، رامین مهمانپرست، شنبه شب، ۱۶ اردیبهشت‌ماه گفت: «جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از امضای پیمان همکاری‌های راهبردی بین‌آمریکا و افغانستان اعلام می‌دارد.»

وی افزود گفت: «وجود ابهام در وضعیت آینده پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عدم شفافیت در نحوه وظايف امنیتی آمریکا از محورهای نگرانی ایران و کشورهای منطقه است.»

توافقنامه راهبردی بین دو کشور آمریکا و افغانستان ۱۲ اردیبهشت‌ماه در کابل به امضای حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و همتای آمریکایی وی، باراک اوباما، رسید.

به گزارش آسوشیتد پرس، اين توافقنامه در خصوص چگونگی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی آمریکا و افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ است.

در این توافقنامه، ضمن تأکید بر پایان یافتن مأموریت رزمی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، حق حاکمیت افغانستان تضمین شده و تصریح شده است که افغانستان به حال خود رها نخواهد شد.

ایران در سال‌های گذشته همواره مخالفت خود را با حضور نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان ابراز کرده است.

رامین مهمانپرست نیز روز شنبه ضمن ابراز نگرانی از این توافقنامه، تأکید کرد که به باور جمهوری اسلامی، استقرار صلح و امنیت در افغانستان پس از خروج کامل نیروهای خارجی و تعطیلی پایگاه‌های نظامی میسر می‌شود.

وی افزود: «امضای پیمان راهبردی افغانستان با آمریکا، نه تنها مشکلات امنیتی افغانستان را حل نکرده، بلکه همانند ۱۰ سال گذشته روند نا امنی و بی‌ثباتی را در این کشور تشدید خواهد کرد.»

بر اساس توافقنامه راهبردی میان آمریکا و افغانستان، نیروهای ویژه آمریکایی تا سال ۲۰۲۴ در افغانستان باقی خواهند ماند.

پیشتر نیز دولت اوباما اگرچه از خروج سربازان آمریکایی و واگذاری مسئولیت برقراری امنیت در افغانستان به نیروهای افغان تا پایان سال ۲۰۱۴ خبر داده بود، تأکید کرده بود که پس از آن نیز تعدادی از نیروهای آمریکایی برای آموزش نیروهای افغان در خاک این کشور باقی می‌مانند.

به گفته مقام‌های آمریکایی در صورت موافقت افغانستان، پس از پايان ماموريت رزمی نيروهای امريکايی، احتمالا ۲۰ هزار نيرو در افغانستان باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG