لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

«ایران با خاموش کردن رادار نفتکش‌ها به فروش نفت ادامه می‌دهد»


علی‌رغم تحریم‌های شدید نفتی علیه ایران، منابع نفتی و بازرگانی می‌گویند ایران با خاموش کردن سیستم ردیابی نفتکش‌های خود، ضمن پنهان کردن طرف معامله، همچنان به فروش و انتقال نفت ادامه می‌دهد.

منابع صنایع نفتی، بازرگانی و کشتیرانی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که دولت ایران به ناخداهای «شرکت ملی نفتکش ایران» دستور داده است تا جعبه سیاه دستگاه‌های گیرنده خود را که برای نظارت بر جابه‌جایی‌های کشتی‌ها نصب شده خاموش کنند و به همین دلیل در حال حاضر بیشتر نفتکش‌های متعلق به «شرکت ملی نفتکش ایران» با رادار خاموش حرکت می‌کنند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که در شرایط عادی، تانکرهای نفتی سیستم‌های ردیابی خود را خاموش نمی‌کنند.

طبق قوانین بین‌المللی، کشتی‌ها موظف هستند حین حرکت در آب‌ها، سیستم ردیابی خود را روشن نگاه دارند و تنها ناخدای کشتی می‌تواند به دلایل ایمنی و با کسب اجازه از سوی کشوری که پرچمش بر روی کشتی نصب شده، این سیستم را خاموش کند.

اما در حال حاضر، به گفته رویترز، از ۲۵ نفتکش عظیم ایران، تنها هفت نفتکش دستگاه‌های گیرنده خود را روشن نگاه داشته‌اند و همچنین منابع صنایع کشتیرانی می‌گویند از ۹ تانکر کوچک «شرکت ملی نفتکش ایران» که قابلیت عبور از کانال سوئز را دارد، تنها سیستم ردیابی دو نفتکش از این ناوگان فعال است.

این خبرگزاری می‌گوید در کنار این اقدام ناخداهای ایران، خریداران نفت ایران نیز به شدت معاملات خود را پنهان می‌کنند.

یک منبع نفتی که پیشتر با ایران معاملات نفتی داشته می‌گوید ایران با کمک مشتریان نفتی خود در تلاش است تا حد ممکن نقل و انتقال‌های نفتی خود را پنهان کند.

رئیس یک شرکت تجارت نفت به رویترز گفته است: «افرادی که در این معاملات نفتی دست دارند بسیاری مخفیانه عمل می‌کنند. آنها راجع به این معاملات در نامه‌های الکترونیک خود یا تلفن حرفی نمی‌زنند.»

تحریم‌های شدید نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران که از حدود دو ماه و نیم دیگر به طور کامل اجرایی می‌شوند، راه تجارت نفتی با ایران را با موانع بسیاری مواجه کرده است.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای غربی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و خریداران آسیایی نفت ایران نیز گفته‌اند که در آینده تجارت نفتی با ایران را متوقف خواهند کرد.

رویترز می‌گوید ایران برای مقابله با این تحریم‌ها ضمن پایین آوردن قیمت نفت خود، با ارائه تخفیف‌هایی نظیر حمل رایگان، ارائه بیمه و شرایط اعتباری مناسب سعی دارد با تحریم‌ها مقابله کند، روشی که برای ایران خالی از هزینه‌ نیست.

یک منبع نفتی ایرانی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است که در حال حاضر چین و هند آخرین گزینه‌های ایرانی برای صادرات نفت هستند و تحریم‌ها شرایط را برای این خریداران بسیار مناسب کرده است.

در حال حاضر به گفته منابع آگاه، هند با استفاده از شرایط اعتباری مدت‌دار به خرید نفت ایران می‌پردازد و چین نیز بیشتر برای چانه‌زنی با ایران بر سر قیمت کمتر، خرید نفت از ایران را کاهش داده بود.

علی‌رغم این دشواری‌ها اما نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که آیا صادرات نفت ایران کاهش یافته است یا خیر.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، گفته است که صادرات نفت خام کشور در سال گذشته دست‌کم ۲.۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

در عین حال به گفته سازمان‌های معتبر نفتی نظیر «سازمان بین‌المللی انرژی»، صادرات «علنی» نفت خام ایران در ماه مارس به حدود ۱.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

همچنین طبق آخرین برآوردها صادرات نفت ایران در ماه آوریل نیز نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد.

این آمار در حالی ارائه شده است که از دیگر سو داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که میلیون‌ها بشکه نفت خام ایران که هفته‌های گذشته در نفتکش‌های ایران انبار شده بود اکنون ناپدید شده‌اند و هنوز مشخص نیست آیا این ذخیره‌ها به طور پنهانی صادر شده‌اند، در جای دیگری انبار شده‌اند یا این‌که در دریا ذخیره شده‌اند.

ایران که دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در اوپک به شمار می‌رود گفته است با روی آوردن به مشتری‌های جدید نفتی، با تحریم‌ها مقابله خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG