لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

تأکید اسناد ویکی‌لیکس بر سیاست دوگانه ایران در افغانستان


نام عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی، بار دیگر در اسناد ویکی‌لیکس مطرح شده است. وی ابراز عقیده کرده که کسی که از ایران پول می‌گیرد یک افغان روراست نیست
نام عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی، بار دیگر در اسناد ویکی‌لیکس مطرح شده است. وی ابراز عقیده کرده که کسی که از ایران پول می‌گیرد یک افغان روراست نیست
اسناد دیپلماتیک افشا شده توسط ویکی‌لیکس بار دیگر موضوع حمایت‌ جمهوری اسلامی از طالبان و همچنین کمک‌های مالی به مقامات افغانستان، را مطرح کرده و بر نگرانی‌های ایالات متحده از رفتار ایران در قبال افغانستان تأکید می‌کند.

اسناد محرمانه‌ای که به تازگی در وبسایت ویکی‌لیکس منتشر شده، حکایت از حمایت جمهوری اسلامی از شبه نظامیان طالبان در افغانستان و در عین حال حمایت‌های مالی رسمی و غیر رسمی تهران از رهبران مذهبی و سیاسی افغانستان دارد؛ مسائلی که پیش از این نیز مقامات ایالات متحده بارها بر آن تأکید و از آن ابراز نگرانی کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در یکی از این اسناد فاش شده ایالات متحده که تاریخش به فوریه باز می‌گردد، به نقل از عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، آمده است که اگرچه دو سال پیش از این ایرانیان ادعای حمایت از طالبان افغانستان را به کلی رد می‌کردند، «در طول شش ماه گذشته، ایرانی‌ها، از جمله سفیر ایران در کابل، دیگر بر انکار خود پافشاری نمی‌کنند... اکنون (در این مورد) سکوت می‌کنند».

همچنین به نوشته گاردین، در این سند آمده است که عمر داودزی، به معاون سفیر وقت ایالات متحده در افغانستان گفته است که «تمام مقامات افغان»، از جمله برخی‌ از کاندیداهای کابینه افغانستان، از ایران پول می‌گیرند.

وی افزوده است که علاوه بر حمایت مالی که ایران از رهبران مذهبی می‌کند، جمهوری اسلامی برای نفوذ در سیاست افغانستان، برخی از «معاونان وزرا و سایر مقامات، از جمله یک یا دو نفر از مقامات کاخ ریاست جمهوری» افغانستان را نیز از لحاظ مالی تحت حمایت خود دارد.

این سند می‌افزاید که آقای داودزی در این گفت‌و‌گو با اشاره به این‌که برخی از این افراد از سمت خود برکنار شده‌اند، افزوده است: «اگر از ایران بسته (پول) دریافت می‌کنی، نمی‌توانی یک افغان روراست باشی».

این در حالی است که چندین ماه پس از این اظهارات و در اواسط آبان‌ماه، حامد کرزی تأیید کرد که عمر داودزی، در سفری به تهران، از جمهوری اسلامی «کیسه‌های پول» دریافت کرده است و اسناد تازه فاش شده نیز حکایت از آن دارند که مقامات آمریکایی از سال ۲۰۰۹ از این مسئله آگاه بوده‌اند.

این اسناد می‌افزایند آقای داودزی اظهار کرده است که دولت افغانستان «حمایت مالی و ثابت ایالات متحده» را به حمایت «گاه به گاه» و غیرقابل پیشبینی ایران ترجیح می‌دهد.

همچنین با استناد به سندی متعلق به سال ۲۰۰۷، اریک ادلمان، مقام ارشد پنتاگون در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، در گفت‌وگو با حامد کرزی هشدار داده بود که «دخالت ایرانیان (در امور افغانستان) دارد به طرز فزاینده‌ای مهلک می‌شود»

وی همچنین افزوده بود که این موضوع بسیار پیچیده است و می‌داند که افغانستان در تلاش است تا از بروز جنگ دو‌طرفه با ایران جلوگیری کند، «اما اگر با ایرانی‌ها مقابله نشود، نتیجه‌ آن یک جنگ دو طرفه» خواهد بود و افزوده بود: «ما باید با همکاری یکدیگر ایرانی‌ها را سر جایشان بنشانیم.»

در همین سند آمده است که حامد کرزی نیز بر این باور است که ایران توسعه افغانستان را با خرابکاری مختل می‌کند تا در جریان رقابت صادرات گازی که در آسیای مرکزی در جریان است، صادرات خود از این منطقه به هند و پاکستان را تضمین کند.

همچنین در این اسناد به نقل از آقای داودزی آمده است که افراد عادی در ایران، عموماً نگرش مثبتی نسبت به ایالات متحده دارند و اظهار کرده‌اند که شاید افغانستان بتواند پس از رفتن محمود احمدی‌نژاد، واسطه‌ای برای آشتی دوباره ایران و آمریکا باشد.
XS
SM
MD
LG