لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

دادگاه سه آمریکایی بار دیگر به تعویق افتاد


از راست به چپ: جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر
از راست به چپ: جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر
در حالی که قرار بود دادگاه رسیدگی به اتهامات سه شهروند آمریکایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران به جاسوسی متهم شده‌‌اند روز چهارشنبه برگزار شود، این جلسه به دلیل منتقل نشدن دو متهم حاضر در ایران از زندان به دادگاه، بار دیگر به تعویق افتاد.

مسعود شفیعی، وکیل این سه آمریکاییT به خبرگزاری فرانسه گفته است که به مدت دو ساعت در دادگاه در انتظار دو موکلش بوده، اما مقامات زندان از انتقال این دو نفر به دادگاه خودداری کرده‌اند. وی از دلیل این اقدام ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود که از زمان برگزاری دادگاه آتی آگاهی ندارد.

آقای شفیعی با تأکید بر این‌که امور زندان‌ها تحت نظر قوه قضائیه است، این قوه را مسئول پیش آمدن این‌گونه خطاها دانست.



رسیدگی به اتهامات این سه آمریکایی پیشتر نیز دو بار به دلیل عدم حضور سارا شورد در دادگاه به تعویق افتاده بود.

سارا شورد، شین باوئر و جاش فتال مردادماه سال ۱۳۸۸ در مناطق مرزی بین ایران و عراق به اتهام جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شدند، اتهاماتی که این سه نفر رد کرده‌اند.

خانم شورد که سال گذشته با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و به آمریکا بازگشت، هفته گذشته اعلام کرد که برای محاکمه به ایران باز نخواهد گشت و تأکید کرد که به دلیل افسردگی ناشی از دوره بازداشت، بازگشتش به ایران ضربه بیشتری به او وارد خواهد کرد.

با این‌ حال سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرده بود که حتی در صورت عدم حضور سارا شورد این دادگاه در موعد مقرر،‌ یعنی چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

در همین زمینه مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود تا هرچه‌ سریع‌تر رسیدگی به این پرونده را به سرانجام برسانند تا جاش فتال و شین باوئر، دو آمریکایی زندانی در ایران، بتوانند به خانواده‌های خود بپیوندند.

آقای شفیعی،‌ روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با رد اتهامات وارده به موکلانش تأکید کرده بود که آن‌ها جاسوس نیستند و برای هیچ دولت خارجی کار نمی‌کنند.

وی افزوده بود که این سه نفر در حین سفر در نزدیکی مرزهایی که به درستی مشخص نشده‌اند دستگیر شده‌اند و خاطرنشان کرد که هیچ فردی نمی‌تواند با صراحت بگوید آن محل متعلق به ایران بوده یا عراق، زیرا منطقه مزبور به درستی مرزبندی و علامت‌گذاری نشده است.

روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، مادران جاش فتال و شین‌باوئر با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فرزندانشان شدند و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا از فرصت پیش‌ رو بهره برده و به «بدرفتاری با دو جوانی که هیچ اشتباهی در قبال ایران مرتکب نشده‌اند» پایان دهند.
XS
SM
MD
LG