لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

سندیکای صنایع دارویی: ذخایر انبارهای مواد اولیه تولید دارو رو به اتمام است


سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به نبود منابع ارزی لازم برای واردات مواد اولیه تولید دارو، نسبت به پایان یافتن مواد اولیه واحدهای داروسازی ایران و قطع تولید و عرضه دارو در کشور در آینده‌ نزدیک هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سندیکا در نامه‌ای به بانک مرکزی با توجه به نبود منابع ارزی جهت واردات مواد اولیه تهیه دارو نوشته است: «ذخایر و موجودی انبارهای مواد اولیه واحدهای داروسازی کشور به زودی به اتمام خواهد رسید و نبود حتی یک ماده موثره و اولیه موجب عدم امکان تولید اقلام دارویی می‌گردد و این مسئله به طور جدی سلامت جامعه را مورد تهدید قرار خواهد داد.»

به گفته این سندیکا، در حال حاضر «بالغ بر ۹۶ درصد» داروهای مورد نیاز کشور به لحاظ عددی در داخل کشور و توسط «حدود ۷۵ کارخانه» تولید و عرضه می‌شود که به گفته این سندیکا، واحدهای مزبور «به طور جدی با مشکل تامین منابع مالی اعم از ریالی و ارزی جهت واردات مواد اولیه و موثره مواجه هستند.»

سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در حالی به بانک مرکزی در خصوص این مسئله هشدار داده‌است که در حال حاضر ورود ارز به ایران با توجه به تحریم‌های شدید اقتصادی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

در این میان، اتحادیه اروپا و آمریکا از احتمال قطع خدمات رسانی سازمان سوییفت به ایران خبر داده اند. سوییفت یکی از آخرین ابزارهای جمهوری اسلامی برای ادامه تجارت در سطح بین‌المللی است که از این طریق از جمله اقدام به خرید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی می‌کند.

در نامه سندیکای داروهای انسانی که به امضای هفت عضو هیات مدیره آن رسیده، از معاون ارزی بانک مرکزی خواسته شده است تا «خارج از مقررات معمول» و به صورت «بسیار ویژه» در اسرع وقت به منظور چاره‌اندیشی جلسه‌ای با حضور هیات مدیره این سندیکا و نمایندگان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد دارویی تشکیل دهند.

محمود نجفی عرب، دبيرکل سنديکای صاحبان صنايع داروهای انسانی ايران، روز ۱۵ اسفندماه گفته بود که ارزش کل بازار دارويی ايران حدود چهار ميليارد دلار برآورد می شود.

وی در دومين جشنواره ملی کيفيت غذا، دارو و بهداشت ايران اظهار داشت که صنايع دارويی ايران سالانه ۳۰ ميليارد عدد از انواع دارو توليد می کنند که ۹۶ درصد نيازهای داخلی را تامين می کند و «متاسفانه سهم واردات دارويی کشور چهار درصد است.»

وی افزوده بود: «عمق توليد مواد اوليه داروهای ساخت کشور حدود ۴۵ درصد است که توسط حدود ۵۰ توليد کننده مواد اوليه دارويی توليد می شود در حالی که بازار دارويی جهان حدود هزار ميليارد دلار تخمين زده می‌شود.»

پیشتر با هدفمند شدن یارانه‌ها، قیمت مواد دارویی دستخوش جهش قیمت شده بود و حال، به دنبال شدت گرفتن تحریم‌ها، علاوه بر بهای بالای محصولات دارویی، کمیاب شدن برخی اقلام دارویی، یا به گفته سندیکای داروهای انسانی «خطر قطع تولید دارو در کشور»، از دیگر مواردی است که زنگ خطر را در بخش دارویی کشور به صدا در‌آورده است.

خبرگزاری مهر ۱۷ مهرماه گزارش داد که اگرچه پنج روز پس از ارسال این نامه به بانک مرکزی، این بانک از ارجاع مسئله به وزارت بهداشت خبر داد، ولی مشکل تامین منابع ارزی صنایع دارویی هنوز حل نشده است.
XS
SM
MD
LG