لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

ایرانی ها ۱۲ هزار میلیارد تومان خودرو در سال ۹۰ خریدند


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی می‌گوید که مردم ایران در سال ۹۰ بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان صرف خرید خودرو کرده‌اند. وی همچنین از کاهش ۱۳.۸ درصدی تلفات ناشی سوانح رانندگی در سال ۱۳۹۰ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسکندر مومنی، روز یکشنبه- ۲۰ فروردین- در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ «یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۲۵۰ خودروی جدید» شماره‌گذاری شده‌اند و یک میلیون و ۹۰۲ هزار نفر گواهینامه رانندگی دریافت کرده‌‌اند، اعلام کرد که در این سال مردم بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای خرید خودرو هزینه کرده‌اند.

اسکندر مومنی افزود که در سال ۹۰ شمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی در ایران نیز نسبت به سال ۸۹ کاهش ۱۳.۸ درصدی داشته است.

وی توضیح داد که در سال ۹۰ تعداد کشته های تصادفات رانندگی ۲۰ هزار نفر بوده که به گفته وی، سه هزار و ۲۰۴ تن کمتر از شمار کشته‌شدگان سال ۸۹ بوده است.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصادفات نوروزی امسال نیز ۱۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و بیش از ۱۱ درصد از تلفات رانندگی نسبت به سال گذشته کم شده است.

کاهش رقم تلفات ناشی از سوانح رانندگی در حالی رخ داده است که شمار خودروهای کشور در سال ۹۰ نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته است.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، تعداد خودروهای کشور تا یک ماه گذشته ۱۴ میلیون دستگاه بوده است که این رقم در حال حاضر از مرز ۱۵ میلیون گذشته است.

آقای اسکندری با این احتساب اعلام کرد که تا پایان دهه ۹۰ تعداد خودروها در ایران از مرز ۳۰ میلیون دستگاه عبور می‌کند.

افزایش شمار خودرو در حالی صورت می‌گیرد که کمیته قیمت‌گذاری خودرو در ایران اواخر اسفندماه اعلام کرد که قیمت خودروها می‌تواند به طور متوسط شش تا ۹ درصد افزایش یابد.

اگرچه تقاضا برای خودرو در ایران روند رو به افزایشی دارد، ولی کیفیت پایین خودروهای تولید داخل از جمله مواردی است که رسانه‌های ایران بارها به آن اشاره کرده‌ و انتقادهای مردم در این خصوص را منعکس کرده‌اند.

انتقاد از خودروی داخلی در حالی صورت می‌گیرد که در عین حال گزارش‌ها حاکی از کاهش فعالیت‌های کمپانی‌های خودروسازی خارجی در ایران است.

در حال حاضر شرکت های خودروسازی جنرال موتورز، پژو- سیتروئن و هیوندای تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران، همکاری‌های خود با تهران را متوقف کرده‌اند.

اخیرا نیز یک گروه با نفوذ آمريکايی مخالف برنامه هسته‌ای ایران از شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان خواست تا با مد نظر قرار دادن برنامه «مشکوک» هسته‌ای ایران، تجارت با جمهوری اسلامی را متوقف کنند.
XS
SM
MD
LG