لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

ممانعت ارتش عراق از دفن کشته‌شدگان اردوگاه اشرف در این اردوگاه


یکی از مجروحان درگیری در اردوگاه اشرف
یکی از مجروحان درگیری در اردوگاه اشرف
گزارش‌ها حاکی از آن است که سربازان عراقی حاضر در اردوگاه اشرف، روز یکشنبه از دفن کشته‌شدگان در‌گیری هفته‌گذشته میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه، در گورستان داخل کمپ اشرف جلوگیری به عمل آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات رسمی فرماندهی استان دیاله، منطقه‌ای که اردوگاه اشرف در آن واقع است، به این خبرگزاری گفته است که گورستان اروگاه اشرف در کنترل ارتش عراق است و در صورتی که مجاهدین بخواهند اجسادشان را در این گورستان دفن کنند، درگیری‌هایی به وجود خواهد آمد.

این مقام نظامی که نخواسته است نامش فاش شود، همچنین افزود که از ساکنین کمپ اشرف خواسته شده است تا اجساد را خارج از این اردوگاه دفن کنند.

روز جمعه، ۱۹ فروردین، در جریان درگیری‌های شدیدی در اردوگاه اشرف، دستکم ۳۴ تن از ساکنان این اردوگاه جان‌باختند که به گفته سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل علت مرگ بیشتر کشته‌شدگان اصابت گلوله بوده است.

شهریار کیا، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق نیز روز یکشنبه تأیید کرده است که به ساکنین کمپ اجازه داده نشده است که اجساد را در گورستان اردوگاه به خاک بسپارند.

هنوز مشخص نیست که آیا پس از این خودداری مراسم خاکسپاری در مکان دیگری صورت گرفته است یا خیر.

سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد تأیید کرده است که درگیری‌های اردوگاه اشرف بر اثر حمله نیروهای عراقی به این اردوگاه صورت گرفته، با این‌حال دولت عراق می‌گوید که کشته شدگان کمپ به دست نیروهای سازمان مجاهدین خلق به قتل رسیده‌اند. سخنگوی دولت عراق گفته است که بغداد تصمیم دارد در این مورد تحقیق کند.

سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز نگرانی «عمیق» از این واقعه از بغداد خواسته‌است تا به طور مستقل در مورد اتفاقات اردوگاه اشرف تحقیقات به عمل آورد.

به دنبال درگیری‌های خونین روز جمعه در اردوگاه اشرف، دولت عراق از ضرب‌الاجل برای تعطیل کردن این اردوگاه تاپايان سال جاری و همچنين انتقال ساکنان آن به خارج از عراق خبر داد.

اردوگاه اشرف در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاست‌ جمهوری صدام حسین در عراق برپا شد. ساکنان این اردوگاه پس از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به عراق خلع سلاح شدند.

مسئولیت کنترل اردوگاه اشرف واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد در سال ۲۰۰۹ از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق واگذار شد.
XS
SM
MD
LG