لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

آغاز رزمایش هشت روزه مشترک ژاپن و آمریکا در دریای ژاپن


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
روز جمعه و دو روز پس از پایان رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در آب‌های زرد، ژاپن و ایالات متحده بزرگترین رزمایش هشت روزه مشترک خود را در دریای ژاپن آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ رزمایش مشترک ژاپن و ایالات متحده روز جمعه، ۱۲ آذر با حضور ۴۴ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی، ۶۰ کشتی، از جمله ناو هواپیمابر هسته‌ای جرج واشینگتن و ۴۰۰ هواپیمای جنگتده دو کشور در آب‌های دریای ژاپن، واقع در غرب این کشور و شرق شبه جزیره کره آغاز شد

این رزمایش در حالی آغاز شده است که حمله توپخانه‌ای کره شمالی به جزیره‌ای متعلق به کره جنوبی در نزدیکی مرز مورد اختلاف دو کره در دریای زرد که کمتر از دو هفته پیش به وقوع پیوست، تنش‌هایی را در منطقه ایجاد کرده است.

چند روز پس از این حمله که به کشته شدن دو نیروی دریایی و دو شهروند کره جنوبی انجامید، رزمایش مشترک چهار روزه و «از پیش تعیین شده» کره جنوبی و آمریکا در آب‌های شبه جزیره کره آغاز شد که این امر اعتراض چین و کره شمالی را به همراه داشت.

اکنون توشیمی کیتازاوا، وزیر دفاع ژاپن، رزمایش مشترک کشورش با آمریکا را بی‌ارتباط با تنش‌های اخیر میان دو کره توصیف کرده است.

آقای کیتازاوا با اشاره به اینکه رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا یک «تمرین عادی» است که هر دو سال یک‌بار برپا می‌شود، افزوده است: «تغییر در وضعیت امنیت منطقه‌ای به طور طبیعی در نظر گرفته می‌شود... اما در این میان کشور خاصی مد نظر قرار ندارد.»

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه در بیشکک، پایتخت قرقیزستان اعلام کرد که کره شمالی «تهدید فعلی» منطقه به شمار می‌رود و در دراز مدت نیز تهدید برای جهان خواهد بود.

نیروهای نظامی دو کشور در حالی در دریای ژاپن رزمایش خود را صورت داده‌اند که قرار بر این است وزرای خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی دوشنبه هفته آینده در واشنگتن دیدار داشته باشند و پیرامون کره شمالی به بحث بنشینند.

وزیر امور خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که محور گفت‌و‌گوها حملات کره شمالی به جزیره یئونپیئونگ کره جنوبی و همچنین پیشبردهای هسته‌ای کره شمالی خواهد بود.

کشور چین که پس از تنش پیش‌آمده اخیر میان دو کره، از سوی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای اعمال نفوذ بر کره شمالی تحت فشار قرار گرفته بود، در این گفت‌و‌گو شرکت نخواهد داشت.

این در حالی است که به دنبال اعمال فشار این کشورها بر چین، پکن که در این مورد و موارد مشابه از محکوم کردن صریح کره شمالی خودداری کرده است، خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای گروه شش جانبه، آمریکا، چین، ژاپن، دو کره و روسیه، در اوایل ماه دسامبر برای حل بحران شبه جزیره کره شد که این پیشنهاد تنها مورد حمایت روسیه واقع شد.

آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و چین از سال ۲۰۰۳ در تلاشند تا در چارچوب مذاکرات شش جانبه، کره شمالی را به توقف برنامه هسته‌ایش وادارند، با اینحال کره شمالی در سال ۲۰۰۹ از این مذاکرات کنار کشید و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طور علنی از سر گرفت.
XS
SM
MD
LG