لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

قوه قضائیه: بازداشت‌های مرتبط با ۲۵ بهمن همچنان ادامه دارد


۲۵ بهمن، تهران
۲۵ بهمن، تهران
سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید که عده‌ای از افراد «مجرم» و همچنین تعدادی از «منافقین» در رابطه با تجمعات ۲۵ بهمن بازداشت شده‌اند و بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، با اشاره به این که در مورد افراد بازداشت شده نمی‌توان به رقم دقیقی اشاره کرد، گفت: «از افرادی که دستگیر شده‌اند عده‌ای عصر و آخر شب همان روز و روز گذشته آزاد شده‌اند. افراد مجرم نیز بازداشت شده و می‌شوند و قطعا به کیفر خواهند رسید.»

روز گذشته نیز احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی تنها به اعلام خبر دستگیری عده‌ای از افراد در روز ۲۵ بهمن اکتفا کرد و افزود که در روز‌های آتی قوه قضائیه اطلاعات بیشتری در این زمینه خواهد داد.

آقای محسنی اژه‌ای همچنین خاطر نشان کرد که در این دستگیری‌ها امکان دارد افراد «کم گناه و حتی بی‌گناه» نیز دستگیر شده باشند و افزود که در چنین حوادثی امکان دارد که افرادی دستگیر و بلافاصه پس از بررسی‌های ابتدایی آزاد شوند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، در تظاهرات ۲۵ بهمن که به خشونت نیز کشیده شد، بر اثر تیراندازی دو نفر کشته‌ و عده‌ای نیز زخمی شده‌اند.

جمهوری اسلامی «منافقین» و «آشوب‌گران» را عامل این کشتار می‌داند.

آقای محسنی اژه‌ای نیز روز چهارشنبه در همین زمینه اعلام کرد که در تجمعات ۲۵ بهمن «در میان افراد آشوب‌گر و مخل امنیت افراد مسلحی حضور داشتند و تیراندازی کردند».

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های خارجی از جمله شبکه خبری الجزیره که یکی از خبرنگارانش روز ۲۵ بهمن به صورت زنده از تهران به خبررسانی می‌پرداخت، درگیری‌های ۲۵ بهمن میان نیروی انتظامی و مردم صورت گرفته بود.

«مسببان اصلی ۲۵ بهمن حتما کیفر اقدامات خود را خواهند دید»

سخنگوی قوه قضائیه همچنین بدون نام بردن از مهدی کروبی و میرحسین موسوی گفت: «مسببن اصلی این موضوع که مردم را برای آشوب و ناامنی مجدد و برای به آتش کشیدن اموال مردم یا اموال عمومی به خیابان‌ها دعوت کردند قابل گذشت نیستند.»

این در حالی است پیشتر مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو تن از رهبران مخالف دولت، طی فراخوانی از مردم خواسته بودند تا در همراهی با قیام مردم مصر و تونس در تاریخ ۲۵ بهمن دست به راهپیمایی بزنند.

آقای اژه‌ای همچنین روز چهارشنبه تأکید کرد که با توجه به این‌که «مسببین اصلی» همچنان بر «اقدامات مجرمانه و غیرقانونی خود پافشاری» می‌کنند، «حتما باید منتظر کیفر خود باشند» و ابراز امیدواری کرد که قوه قضائیه بتواند در این زمینه به وظیفه خود عمل کند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با اظهار این‌که امروز «همه مردم» خواستار به کیفر رسیدن عاملان اصلی این ناآرامی‌ها شده‌اند تأکید کرد که این افراد «حتما کیفر اقدامات مجرمانه و جنایتکارانه خود را می‌بینند».

روز گذشته نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شعار «مرگ بر موسوی و کروبی و خاتمی» سردادند و خواستار اعدام آقایان کروبی و موسوی شدند.

این در حالی است که مهدی کروبی نیز روز سه شنبه در پیامی، ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۵ بهمن گفت: «اعلام می کنم که هراس از هيچ تهديدی ندارم و همانگونه که از سال ۴۱ به عنوان سرباز کوچک ملت نيز نشان داده ام آماده پرداخت هرگونه هزينه ای در اين راه پر فيض هستيم .»
XS
SM
MD
LG