لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

افغانستان توافق با ایران در مورد تأمین نیاز نفتی بخش خصوصی خود را رد کرد


در حالی که وزیر نفت جمهوری اسلامی اعلام کرده است که افغانستان توافق کرده است که کل نیاز نفتی بخش خصوصی خود را از ایران خریداری کند، کابل این ادعا را تکذیب کرده و می‌گوید که چنین توافقی با ایران صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، غلام محمد ییلاقی، معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز دوشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه اعلام کرد که افغانستان برای تأمین نیاز نفتی بخش خصوصی ساکن غرب و جنوب غربی افغانستان با ایران وارد مذاکره شده‌است اما نپذیرفته است که تمامی نیاز نفتی خود را از ایران خریداری کند.

این در حالی است که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران یک روز پیش از این، در اظهاراتی گفته بود که بر اساس «توافقات صورت گرفته»، بخش خصوصی افغانستان فرآورده‌های مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند.

آقای ییلاقی روز دوشنبه در رد این اظهارات خاطرنشان کرد که نیاز نفتی مناطق شمال و شرق افغانستان از طریق کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان تأمین می‌شود،‌ زیرا خرید نفت مورد نیاز این منطقه از ایران برای افغانستان هزینه بالایی در بر خواهد داشت.

عزیز شمس، سخنگوی وزارت دارایی افغانستان نیز روز دوشنبه در تکذیب این خبر اعلام کرد که افغانستان از لحاظ مالی توان آن را ندارد که تمامی نیاز نفتی خود را از ایران خریداری کند و افزود که کابل «هیچ‌گاه» در این زمین با ایران توافق نکرده است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی همچنین روز یکشنبه افزود: «پیش از این نیز ترانزیت فرآورده‌های نفتی به افغانستان انجام می‌شد و امیدواریم از این به بعد نیز این کشور کل خرید خود را از ایران انجام دهد.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که اواسط آذرماه سال جاری، مقامات جمهوری اسلامی از عبور حدود سه هزار تانکر از مرز ایران و ورود آن‌ها به افغانستان جلوگیری کردند.

در ابتدا گفته شد که جمهوری اسلامی به دلیل احتمال استفاده از این سوخت برای مقاصد نیروهای ناتو، از ورود‌ آن‌ها به افغانستان جلوگیری کرده است، اما بعدها سفارت ایران در کابل یکی از دلایل تأخیر در ورود تانکرهای سوخت را عدم اعلام سوخت مورد نیاز افغانستان از طرف وزارت تجارت این کشور عنوان کرد.

جلوگیری جمهوری اسلامی از ورود این تانکرها به افغانستان با واکنش مقامات افغان روبرو شد و در کابل و هرات چندین تظاهرات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی برپا شد.

پس از آن ایران با عبور تدریجی این تانکرها به افغانستان موافقت کرد. سفارت جمهوری اسلامی در کابل در تاریخ ۳۰ بهمن اعلام کرد که تنها ۱۶۰ تانکر سوخت در مرز دو کشور در نوبت ورود به افغانستان هستند.

به گفته وزارت تجارت افغانستان، حدود ۳۰ در صد از سوخت وارداتی افغانستان از سوی روسیه، ترکمنستان و عراق تأمین و از طریق مرز ایران وارد این کشور می‌شود.
XS
SM
MD
LG